Het doel van coderen is:

  • accurater en sneller lezen,
  • voorbereiding op het spellen van woorden.

Door het op klank coderen van woorden en teksten met vaste kleurafspraken wordt de klank-teken koppeling versterkt, het fonologisch bewustzijn gestimuleerd en krijgen leerlingen inzicht in woordstructuren. Door het (hardop) lezen van gecodeerde teksten kunnen leerlingen de woorden sneller ontsleutelen.

Het werken met gecodeerde woorden is een voorbereiding op zelf schrijven: voor het correct spellen van woorden en het leren van spellingregels moeten de leerlingen begrijpen hoe woorden in elkaar zitten en welke regels bij klanken horen.

 

Het lezen met klankhulp is onderverdeeld in:
  • zelf coderen en lezen: zie de voorbeelden voor stap 1, stap 2 en stap 3,
  • het lezen van gecodeerde teksten voor het maken van leeskilometers met de Taal in Blokjes Reader software.

 

Voorbeeld van stap 1: coderen van klankzuivere teksten of woorden

De muis

Voorbeeld van stap 2: coderen van bijna klankzuivere teksten of woorden

De hond Bas lust graag worst

Voorbeeld van stap 3: Coderen teksten of woorden met regels

Dromen van de winter