Basiswerkvorm lezen: tekst op klank coderen
en gecodeerde teksten hardop lezen

Het doel van coderen is:
— accurater en sneller lezen,
— voorbereiding op het spellen van woorden.

Door het op klank coderen van woorden en teksten
met vaste kleurafspraken wordt de klank-teken
koppeling versterkt, het fonologisch bewustzijn
gestimuleerd en krijgen leerlingen inzicht in
woordstructuren. Door het (hardop) lezen van
gecodeerde teksten kunnen leerlingen de woorden
sneller ontsleutelen.

Het werken met gecodeerde woorden is een
voorbereiding op zelf schrijven: voor het correct
spellen van woorden en het leren van spellingregels
moeten de leerlingen begrijpen hoe woorden
in elkaar zitten en welke regels bij klanken horen.

Het lezen met klankhulp is onderverdeeld in:
— zelf coderen en lezen: zie de voorbeelden voor stap 1, stap 2 en stap 3,
— het lezen van gecodeerde teksten voor het maken van leeskilometers
met de Taal in Blokjes Reader software.

Voorbeeld van stap 1: coderen van klankzuivere teksten of woorden

De muis

Voorbeeld van stap 2: coderen van bijna klankzuivere teksten of woorden

De hond Bas lust graag worst

Voorbeeld van stap 3: coderen van tekst of woorden met regels

Dromen van de winter