Milenka Brouwer

Caroline van der Burg

Het onderscheidende aan de methode is dat kinderen leren door horen, zien en doen. Die combinatie maakt dat het oppikken van de kleuren heel snel gaat. Al na 1 les kunnen kinderen zelf woorden blokken en zo doen ze direct  succeservaring op.

Na een jaar intensief werken met de methode Taal in Blokjes kan ik volmondig zeggen dat de methode aanslaat op de Laurentius Praktijkschool en dat er een passend programma is samengesteld.

Charlotte (leerling)

Marlon ten Braak

beste meneer, waarom komt er geen 9 10 11 12 13 14 15 16 17 en zo voort van de werkboeken? Ik vind het heel leuk die werkboeken. er zijn heel veel verschillende opdrachten en die vint ik heeeel leuk, dus komen er nog meer? ik ben bijna klaar met de dyslexie en ik hoop dat ik er in iedergeval nog 1 of meer krijg om thuis mee te oefenen. het is SO leuk, MAG DAT ???

 

Cursist van de workshop Taal in Blokjes

Voor de spellingzwakke kinderen is de TIB methode een heel prettige visuele methode. Maar ook het blokken van de woorden blijft voor een groep kinderen erg prettig. Mijn ervaring is dat de leerkracht t/m groep 4 standaard moet blijven blokken en kleuren met de hele groep om zo de regelwoorden met de lange en de korte klank goed te laten inslijpen.

Naast dit alles gebruiken wij ook de software  van Taal In Blokjes, zowel de Reader als de Modules. Met de reader kun je boeken op niveau van de kinderen laten lezen en zelf instellen hoe je het wilt aanbieden. Ook kun je teksten zelf invoeren, Nieuwsbegrip bijvoorbeeld. De software Modules biedt extra oefenstof op de onderdelen die lastig zin voor de kinderen.

Tijdens de workshop gaf Gertie aan dat het erg leuk en leerzaam was om de kinderen samen te laten nakijken. Dit heb ik dan ook tijdens het blokken en kleuren gedaan. De leerlingen mochten vergelijken of ze hetzelfde hadden en als het anders was bekijken wat de goede kleur was. Beide leerlingen kwamen nu wel tot nakijken.

Toen we klaar waren, vroeg een leerling of we vandaag nog spelling gingen doen. Toen ik vertelde dat dit spelling was, was hij erg verbaasd!

 

Suzanne (ouder)

Gisteravond de inloggegevens gekregen en direct aan de gang gegaan. Dat was vlot voor elkaar. Mijn zoon die nog geen avi kan lezen (10 jaar) heeft zelf aangegeven wat hij leuk zou vinden. Via wikipedia een tekst geselecteerd en de rest door het programma laten doen. Een boek lukt bijna niet maar de teksten van tib kan hij goed lezen. Hij wil nog meer lezen. Alvast bedankt. Wij gaan proberen hem een avi niveau te laten behalen na de zomer, moet lukken zo.

Cursist van de workshop Taal in Blokjes

 

Sanne heeft Ernstige Enkelvoudige Dyslexie. Ze kan moeilijk aangeven welke klank er aan het eind van de  klankgroep staat en welke regel dan van toepassing is.

Sanne vindt de visuele steun m.b.v. de kleuren erg prettig. Ook bij het lezen ziet ze in een oogopslag dat ze de klank “lang” moet uitspreken. Ze geeft aan dat dit het lezen van langere (onbekende) woorden makkelijker maakt. Door het analyseren/ splitsen van de blokken ziet ze aan de kleur ook beter welke regel ze moet toepassen. Alleen letters vindt ze moeilijk te zien. De eerste twee items gingen moeizaam (het analyseren/splitsen van de klankgroepen/ blokken), daarna zag ik dat ze het snapte en ging het goed.