Lees verder op het F&L-expertisecentrum
www.fenlexpertisecentrum.nl » Ervaringen
Milenka Brouwer
Het onderscheidende aan de methode is dat
kinderen leren door horen, zien en doen. Die
combinatie maakt dat het oppikken van de
kleuren heel snel gaat. Al na 1 les kunnen
kinderen zelf woorden blokken en zo doen
ze direct succeservaring op.
Charlotte (leerling)
beste meneer, waarom komt er geen 9
10 11 12 13 14 15 16 17 en zo voort van
de werkboeken? Ik vind het heel leuk die
werkboeken. er zijn heel veel verschillende
opdrachten en die vint ik heeeel leuk, dus
komen er nog meer? ik ben bijna klaar met
de dyslexie en ik hoop dat ik er in iedergeval
nog 1 of meer krijg om thuis mee te oefenen.
het is SO leuk, MAG DAT ???
Cursist van de workshop Taal in Blokjes
Tijdens de workshop gaf Gertie aan dat het
erg leuk en leerzaam was om de kinderen
samen te laten nakijken. Dit heb ik dan
ook tijdens het blokken en kleuren gedaan.
De leerlingen mochten vergelijken of ze
hetzelfde hadden en als het anders was
bekijken wat de goede kleur was. Beide
leerlingen kwamen nu wel tot nakijken.
Toen we klaar waren, vroeg een leerling of
we vandaag nog spelling gingen doen. Toen
ik vertelde dat dit spelling was, was hij erg
verbaasd!
Suzanne (ouder)
Gisteravond de inloggegevens gekregen
en direct aan de gang gegaan. Dat was vlot
voor elkaar. Mijn zoon die nog geen avi kan
lezen (10 jaar) heeft zelf aangegeven wat
hij leuk zou vinden. Via wikipedia een tekst
geselecteerd en de rest door het programma
laten doen. Een boek lukt bijna niet maar
de teksten van tib kan hij goed lezen. Hij
wil nog meer lezen. Alvast bedankt. Wij
gaan proberen hem een avi niveau te laten
behalen na de zomer, moet lukken zo.
Caroline van der Burg
Na een jaar intensief werken met de
methode Taal in Blokjes kan ik volmondig
zeggen dat de methode aanslaat op de
Laurentius Praktijkschool en dat er een
passend programma is samengesteld.
Marlon ten Braak
Voor de spellingzwakke kinderen is de TIB
methode een heel prettige visuele methode.
Maar ook het blokken van de woorden blijft
voor een groep kinderen erg prettig. Mijn
ervaring is dat de leerkracht t/m groep 4
standaard moet blijven blokken en kleuren
met de hele groep om zo de regelwoorden
met de lange en de korte klank goed te laten
inslijpen.
Naast dit alles gebruiken wij ook de software
van Taal In Blokjes, zowel de Reader als
de Modules. Met de reader kun je boeken
op niveau van de kinderen laten lezen en
zelf instellen hoe je het wilt aanbieden. Ook
kun je teksten zelf invoeren, Nieuwsbegrip
bijvoorbeeld. De software Modules biedt
extra oefenstof op de onderdelen die lastig
zin voor de kinderen.
Cursist van de workshop Taal in Blokjes
Sanne heeft Ernstige Enkelvoudige Dyslexie.
Ze kan moeilijk aangeven welke klank er aan
het eind van de klankgroep staat en welke
regel dan van toepassing is.
Sanne vindt de visuele steun m.b.v. de
kleuren erg prettig. Ook bij het lezen ziet
ze in een oogopslag dat ze de klank “lang”
moet uitspreken. Ze geeft aan dat dit het
lezen van langere (onbekende) woorden
makkelijker maakt. Door het analyseren/
splitsen van de blokken ziet ze aan de kleur
ook beter welke regel ze moet toepassen.
Alleen letters vindt ze moeilijk te zien. De
eerste twee items gingen moeizaam (het
analyseren/splitsen van de klankgroepen/
blokken), daarna zag ik dat ze het snapte en
ging het goed.