Met de Taal in Blokjes Reader software kunnen leerlingen voorgecodeerde teksten lezen als aanvulling op het zelf coderen van woorden en teksten. Hierdoor kunnen de leerlingen de benodigde leeservaring opdoen en leeskilometers maken.

De Taal in Blokjes Reader software is is het enige programma dat de Nederlandse taal op klank kan coderen en is speciaal ontwikkeld voor leerlingen die extra leesondersteuning nodig hebben. De Reader software helpt leerlingen die moeite hebben met de klank-teken koppeling, met de overstap van één- naar meerlettergrepige woorden en
met het maken van leeskilometers. Door de klankhulp en diverse opmaakmogelijkheden (lettergrootte, lettergreep, regelmarge, regelafstand enz.) wordt het technisch lezen vereenvoudigd en aantrekkelijk gemaakt.

De Reader software is ontwikkeld om leerlingen, met een aantal hulpmaatregelen, ‘op eigen kracht’ beter en sneller te laten lezen. Leerlingen kunnen al snel steeds moeilijkere teksten lezen, ook teksten die moeilijker zijn

dan hun geteste leesniveau. Dit bevordert het leesplezier en de leesmotivatie. De kleurcodering voor klanken en de andere
hulpmaatregelen kunnen op maat worden ingesteld en stapsgewijs worden afgebouwd.

Mogelijkheden van de Taal in Blokjes Reader software
  • beter lezen met klankhulp
  • versterkt de klank-teken koppeling en het fonologisch bewustzijn
  • een eigen bibliotheek opbouwen of onze bibliotheek gebruiken
  • verschillende niveaus van leesondersteuning
  • ingebouwde leesversneller (het leeshappertje)
  • voor pc, laptop, tablet, iPad, Chromebook, smartphone en digibord
  • koppelen aan woordpakketten spelling
  • begrijpend lezen en samenvatting schrijven

En nog veel meer mogelijkheden! Lees meer over de TiB software op blz. 20. Bekijk de video’s of vraag een  proefaccount aan op www.taalinblokjes.nl/reader

Oefentips Taal in Blokjes Reader software

 

Tip 1: voeg zelf teksten toe aan de Reader, bijvoorbeeld over een schoolproject of voor begrijpend lezen. De teksten worden automatisch op klank gecodeerd en het leesniveau wordt berekend. Kies de opmaak en de afbeeldingen bij de teksten. Combineer de leesopdracht met schrijven: als de leerling klaar is met lezen, kan hij in het ingebouwde
tekstvak opschrijven waar het verhaal over gaat.

Tip 2: stop de woordpakketten spelling van uw taalmethode in de TiB-reader. Gebruik het digibord voor het voorlezen en koorlezen van de woorden. Zet het digibord uit en geef een auditief dictee.

Tip 3: stel een leestraining samen voor een leerling. Kies het leesniveau, de mate van tekstondersteuning (o.a. klankhulp) en het aantal teksten per week. Kies aan het begin van de week samen met de leerling de leesteksten uit, bijv. uit de bibliotheek van de Taal in Blokjes Reader software. Stuur de teksten door naar het account van de leerling om thuis te lezen. De leestijd wordt bijgehouden door de software. Laat de leerling aan het einde van de week één tekst voorlezen en kies daarna samen de leerling de teksten voor de volgende week.

Tip 4: voor de leerlingen die extra moeten oefenen met de spelling: stuur woordrijtjes (woordpakketten spelling of woorden op categorie) op naar de leerlingen om thuis voor te bereiden. Zij loggen thuis in met hun eigen account en kunnen aan de slag!