Nieuw: werkboek 10
- In werkboek 10 worden de laatste twee klankregels behandeld, dit zijn de f/v regel en de s/z regel. De klankregels en klankverkleuringen van voorgaande werkboeken worden herhaald in langere en ‘moeilijkere’ woorden.
- In het tweede deel van het werkboek wordt uitgebreid aandacht besteed aan de leenwoordspelling en aan de leenwoord klank-teken koppeling. Daar waar mogelijk worden leenwoordregels gegeven, zoals bijvoorbeeld de regel voor ‘de Franse i’.
- Een goede leenwoordspelling begint met het herkennen van wat een leenwoord is. Het herkennen van leenwoorden wordt geleerd door de leenklanken af te zetten tegen het Nederlandse klankensysteem (of klankkaart 6). Door deze ‘contrastwerking’ als didactisch principe te gebruiken, worden leenwoorden sneller herkend en krijgen zij een ‘eigen plek’ in het spellingsysteem. Als de letter (klank) niet op de Nederlandse klankkaart staat, is het een leenwoord. Als de letter (klank) wel op de Nederlandse klankkaart staat maar de uitspraak is heel anders, is het ook een leenwoord (letter kan ook een lettercombinatie zijn). Nu weet je waarom de c, q, x en y niet op de Nederlandse klankkaart staan!
- De regels voor de woordvorming worden herhaald en verder uitgediept. De verkleinwoorden worden uitgebreid met -nkje en -etje en met woorden zoals kiwietje en hobby’tje. De woord-verlenging d/t wordt uitgebreid met de b/p en ngt/nkt. Nieuw zijn de meervouden op komma ‘s (foto’s, kiwi’s) en de trappen van vergelijking (sterk-sterker-sterkst). Bij de leestekens komen aan bod: ‘t weglatingsteken (‘n boek) en het trema (knieën, officiële).
Handleiding/ oefenmap van Werkboek 10
De extra dikke handleiding/oefenmap van werkboek 10 bevat de nakijkvoorbeelden en staat boordevol met extra oefeningen en (kopieer)werkbladen. De map bevat ook veel auditieve dictees voor alle spellingcategorieën en regels van de Nederlandse spelling die in de werkboeken zijn behandeld.
Daarnaast bevat de map een uitgebreide toelichting over de leenwoordspelling voor de leerkracht/taalspecialist .
Alle werkboeken en handleidingen
De basiswerkvormen –coderen en woorden bouwen met de klankblokken– komen aan bod bij de diverse werkvormen in de werkboeken en handleidingen van Taal in Blokjes. De werkboeken zijn voor zelfstandig gebruik in een groepje of in de klas. Elke bladzijde bevat een voorbeeld waardoor de leerling snel ziet wat de bedoeling is en zelfstandig kan werken.
De handleiding/oefenmappen bevatten nakijkvoorbeelden, uitleg, auditieve opdrachten en extra oefeningen. Deze oefeningen maakt de leerling onder begeleiding en zijn gekoppeld aan de bladzijdes van de werkboeken.