Spelend leren met de Bordspellen van Taal in Blokjes

Wat is er nou leuker dan spelend leren? Met de Bordspellen van Taal in Blokjes kan dat! Speel met het Stratenspel, het Klankgroepenspel of met de Taalquiz. Bij de spellen oefenen de spelers met woorden en regels, met de klank-tekenkoppeling en met de klankgroepen. Het zelf bedenken van woorden met regels levert punten op.

Taal in Blokjes heeft 6 bordspellen en een uitgebreid spellenboek met opdrachten. Elk bordspel heeft opdrachten op twee verschillende niveaus en een aantal spelvariaties.

Met de 6 bordspellen gaan de spelers actief aan de slag met taal. Leerdoelen en vaardigheden die aan bod komen zijn: klank-teken koppeling, klankgroepen, spelling en lezen.

De bordspellen kunnen worden gebruikt bij de werkboeken 1 t/m 8 en hoger. Bij de bordspellen heb je de klankblokken nodig.

De bordspellen gaan uit van ‘spelend leren’ en sluiten aan bij het concept van ‘gamification’. Het doel van de bordspellen is handelingsgericht en spelenderwijs leren hoe taal in elkaar zit. De leerlingen leren denken met klanken, klankgroepen, woordstukjes en klankregels. Ook het lezen wordt geoefend.

Met de 6 bordspellen van Taal in Blokjes gaan de leerlingen actief en creatief aan de slag met de spelling. De nadruk ligt op ‘spontaan spellen’. De leerlingen bedenken de woorden zelf, bouwen de woorden met de klankblokken en schrijven ze op. Het maken van  lange woorden en woorden met regels wordt beloond.

Het einddoel van leren spellen is om woorden en zinnen te op te schrijven die je zelf hebt bedacht. Daarom zijn de bordspellen ook een goede aanvulling op de vaststaande woordenlijsten en de dictees van de taalmethode.

 

Inhoud:

Er zijn 6 bordspellen met een uitgebreid spellenboek (24 bladzijdes). Dit zijn:

  • het Stratenspel,
  • het Klankgroepenspel,
  • Maak het langste blokwoord,
  • Noem woorden met …,
  • Klankenspel 1,
  • Klankenspel 2.

Elk bordspel heeft opdrachten op twee verschillende niveaus  en een aantal spelvariaties (vanaf werkboek 1).

Daarnaast bevat het koffertje met bordspellen:

  • een Spellenboek (24 bladzijdes)
  • 5 pionnen,
  • 2 dobbelstenen,
  • 1 scoreblok

Hoe werken de bordspellen?

Bij het Taal in Blokjes Stratenspel doorloopt de speler de klankstraten (geel voor de lange klinkers, blauw voor de medeklinkers enz.) en voert de opdrachten uit die bij de huizen staan.

Met de opdrachten verdient de speler klankblokken of woordbouwkaartjes van de bank. Daarmee probeert hij woorden te bouwen en op te schrijven met de hoogste woordwaarde. De speler die de meeste punten haalt, heeft gewonnen.

Het Stratenspel heeft opdrachten op twee niveaus: niveau 1 is voor niveau werkboek 1,2 en 3. En niveau 2 is voor werkboek 6 en hoger.

Bij het Taal in Blokjes Klankgroepenspel leren leerlingen om woorden in klankgroepen te verdelen en om de klinkers in de klankgroepen te benoemen (elke klankgroep heeft één klinker).

De speler mag net zoveel stappen vooruit als het aantal klankgroepen van het woord dat hij bedacht heeft.

Wie het eerste  bij ‘Einde’ is aangekomen, heeft gewonnen.

Bij het spel Maak het langste blokwoord gooit de speler met de dobbelsteen en mag hij net zoveel blokjes kiezen als het aantal ogen dat hij heeft gegooid.

De speler moet de kleuren van de blokjes strategisch kiezen om zo lang mogelijke woorden te maken. Zo heb je bijvoorbeeld altijd veel meer medeklinkers nodig (blauw) dan klinkers. Bij de klinkers heb je meestal meer stomme klinkers nodig (oranje). Hoe langer de woorden zijn, hoe sneller de speler vooruit komt op het bord.

Aangekomen op het juiste spelvak, voert de speler taalopdrachten uit. De speler die het eerste op ‘Einde’ aankomt, heeft gewonnen.

Bij het Klankenspel niveau 1 en het Klankenspel niveau 2 voert de speler de opdrachten uit van het getal dat hij gooit met de dobbelsteen.

Hij maakt daarbij woorden met bepaalde klinkers en medeklinkers, met woordstukjes en met klankregels.

Als de speler de opdracht niet goed uitvoert, krijgt hij 2 herkansingen. Lukt het nog niet? Dan moet de speler twee vakjes terug. De winnaar is de speler die het eerste bij ‘Einde’ is aangekomen.

Tip 1: Rouleer de spellen tussen groepjes.

Tip 2: Lamineer de bordspellen.

Tip 3: In plaats van dat de leerling zelf woorden bedenkt, kan je ook met woordenlijsten werken van waaruit de leerling die woorden kan kiezen die de hoogste woordwaarde opleveren. Zo oefen je ook het lezen. Gebruik hiervoor het Blokwoordenboek van Taal in Blokjes of woordenlijsten met bijvoorbeeld Sinterklaas- of vakantiewoorden. Het Blokwoordenboek bevat woorden op alle niveaus zodat de leerling altijd wel een woord kan vinden dat past bij de klankblokjes die hij heeft gewonnen en gekozen. De kunst is om met de gewonnen blokjes een blokwoord te maken met de hoogste woordwaarde. Daar moet de leerling heel wat woorden voor lezen!
Dit kan je ook met het Dobbelspel doen (zie hieronder).

Spelend leren met het Dobbelspel van Taal in Blokjes

Bij dictees en werkbladen worden woorden altijd voorgezegd. Als je een verhaal schrijft, moet je zelf bedenken hoe je woorden schrijft. Met het Dobbelspel bedenken de leerlingen zelf woorden. Zij gebruiken daarbij de klankblokjes die zij met de speciale klankdobbelstenen hebben ‘gewonnen’.  De kleurvlakken van de dobbelstenen zijn ingesteld op de frequentie van de Nederlandse klanken zodat er altijd blokjes worden gepakt waar je woorden mee kan maken.

De uitdaging is om woorden te bedenken die een hoge woordwaarde opleveren. Het knapste woord levert het hoogste aantal punten op. Wie het hoogste puntentotaal heeft gehaald, dit is de winnaar!De leerlingen gaan creatief aan de slag met woorden en worden opgeleid tot ’taaldenker’. Zij denken na over woorden, klanken, klankgroepen en regels en schrijven de woorden op.

Het einddoel van leren spellen is om woorden en zinnen te op te schrijven die je zelf hebt bedacht. Daarom is het Dobbelspel ook een goede aanvulling op de vasstaande woordenlijsten en de dictees van de taalmethode.

Inhoud:

  • 4 dobbelstenen met kleuren + 4 met cijfers
  • 2 zandlopers, 2 scoreblokken
  • 4 basiskaarten A4-formaat: 1+2, 3+4, 5 en 6
  • 1 blokwoordenboek 
  • gebruiksaanwijzing
  • handig kunsstof koffertje

Bij het dobbelspel worden speciale dobbelstenen gebruikt met de kleuren voor klanken van Taal in Blokjes. De kleuren voor klanken op de dobbelstenen volgen de frequentie van de klanken in de Nederlandse taal.

Hoe werkt het Dobbelspel?

Leg de dobbelstenen en de klankblokken op tafel.

Bij het Dobbelspel worden speciale dobbelstenen gebruikt met de kleuren voor klanken van Taal in Blokjes. De kleuren voor klanken op de dobbelstenen volgen de frequentie van de klanken in de Nederlandse taal.

Deel de blaadjes van het scoreblok uit en spreek af uit hoeveel woorden een potje bestaat, bijvoorbeeld 5.

Bij elke worp pakt de speler de klankblokjes die horen bij de gegooide kleuren van de dobbelstenen. Spreek van te voren het aantal worpen per beurt af.

Het aantal klanken en regels in een woord bepaalt de woordwaarde. Hoe knapper het bedachte woord, hoe meer punten de leerling kan verdienen. De uitdaging is om een woord met de hoogste woordwaarde te bedenken en te bouwen met de beschikbare klankblokjes.

Daarna wordt het woord opgeschreven op het scoreblok. Regels leveren extra punten op en fout geschreven woorden tellen niet mee. De leerling met het hoogste puntentotaal heeft gewonnen.

De leerlingen kunnen ook het Blokwoordenboek gebruiken bij het Dobbelspel. Dit kan makkelijker zijn omdat de leerling de woorden niet zelf hoeft te bedenken. Hij zoekt het woord met de hoogste woordwaarde bij de klankblokjes die hij heeft gewonnen. Hierbij voeg je ook lezen toe aan het spel. De leerling moet immers heel veel lezen om het woord te zoeken dat hem de hoogste woordwaarde oplevert!

Opdracht: zoek een woord met de hoogste woordwaarde in het Blokwoordenboek bij de gekleurde blokjes die je hebt gewonnen.
Doe het boek dicht. Bouw dit woord met de klankblokken, schrijf het woord op en kijk na met het Blokwoordenboek. Wissel de opdrachten af: zelf woorden bedenken en woorden lezen en zoeken in het Blokwoordenboek.

Eerst het blokwoord maken…
(zelf bedacht of gekozen uit het Blokwoordenboek)

dan het blokwoord goed nakijken…
(met het Blokwoordenboek indien van toepassing)

en daarna het blokwoord opschrijven.
(en bereken het puntentotaal!)

Bestellen

Bekijk ook eens

Meer weten?

Taal in Blokjes is een interventiepakket voor de ondersteuning van leerlingen die moeite hebben met lezen en/of spellen. Taal in Blokjes gebruikt een vaste kleurcodering voor klanken, volgt de structuur van de Nederlandse taal en legt uit hoe woorden in elkaar zitten.


Het pakket bestaat uit werkboeken, handleiding/ oefenmappen, diverse materialen en software voor lezen, spellen en basisvaardigheden.
De werkvormen zijn multisensorieel en interactief: taal leren door horen, zien, voelen en samen doen. Hoe meer manieren je gebruikt om iets aan te bieden, hoe beter dit geleerd en onthouden kan worden. 

Taal in Blokjes is methode onafhankelijk en kan naast elke taalmethode worden ingezet voor de interventie en preventie bij lees- en spellingproblemen op niveau ON1,2 en 3. Taal in Blokjes kan individueel, in groepjes en in de klas worden gebruikt. 


Taal in Blokjes kan ook als evidence-based interventie voor lezen én voor spellen op ON niveau 2 en 3 worden ingezet als voortraject van de vergoede dyslexiezorg.

Taal in Blokjes is een uitsnede van de F&L methode® (Fonologische en Leerpsychologische methode) en wetenschappelijk onderbouwd. De F&L methode® is hét vervolg op Taal in Blokjes voor de gespecialiseerde dyslexiebehandeling. De koppeling tussen interventie met Taal in Blokjes en behandeling met de F&L methode® zorgt voor een efficiënte en goede Ketenzorg tussen school, ouders en de praktijk of instelling.

Bekijk onze website: www.taalinblokjes.nl

Bekijk ook de vragen:

Taal in Blokjes kan op verschillende ondersteuningsniveaus worden gebruikt naast de reguliere taalmethode. Bekijk hiervoor het Stappenplan implementatie Taal in Blokjes op school.

Kijk naar het Stappenplan Implementatie Taal in Blokjes op school, hier staan onder andere basisopzetten in voor de ondersteuningsniveaus 1,2 en 3 en voorbeelden van werkvormen. Per ondersteuningsniveau wordt een basisopzet voor de aanschaf van werkboeken en materialen gegeven.

Kijk ook naar het Inspiratieboek Taal in Blokjes voor een overzicht van werkboeken, materialen, werkvormen en software.
In het Inspiratieboek Taal in Blokjes (48 blz.) staat veel informatie over de methode en de basiswerkvormen lezen en spellen. Alle materialen en software worden beschreven met doelstelling, uitleg en voorbeelden. Bekijk het Inspiratieboek digitaal of vraag een exemplaar aan bij info@taalinblokjes.nl

Voor informatie over de Taal in Blokjes software ga naar:
Taal in Blokjes Reader software en de Taal in Blokjes Module software

Zie ook: Wat is het verschil tussen de Taal in Blokjes Reader software en de Taal in Blokjes Module software?

Wist je dat je met de Taal in Blokjes software ook een lees- en spellingtraining kan opzetten om op school en thuis te oefenen?
Ga naar Leerlingbegeleiding thuis - lezen en spellen met de Taal in Blokjes Reader.pdf voor een voorbeeld van een behandelplan lezen en spellen met de Taal in Blokjes Reader software.

Op de website https://www.taalinblokjes.nl/videos/ staan een aantal video's waarin leerlingen oefenen met een aantal werkvormen van Taal in Blokjes.

Je kan ook overwegen om onze Workshop Taal in Blokjes te volgen. In de workshop leren leerkrachten/ taalspecialisten etc. onder andere om het lezen en spellen te beoordelen aan de hand van een casus (niveau, foutenanalyse, observaties) en om het instapniveau van de Taal in Blokjes behandeling te bepalen. Vervolgens wordt een behandelplan opgezet met de werkboeken, materialen en software van Taal in Blokjes.


Taal in Blokjes is voor:  

  • alle leerlingen uit het basisonderwijs die hulp nodig hebben met lezen en spellen  
  • leerlingen met aankomende lees- en/of spellingproblemen die baat kunnen hebben bij een voorschotbenadering (vanaf groep 2 en 3)  
  • leerlingen in het speciaal basisonderwijs  
  • meertalige leerlingen (NT2-onderwijs) 
  • leerlingen met auditieve verwerkingsproblemen  
  • leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) en slechthorende leerlingen.  

Taal in Blokjes kan ook als evidence-based interventie voor lezen én voor spellen op ondersteuningsniveau  2 en 3 worden ingezet, bijvoorbeeld als voortraject van de vergoede dyslexiezorg.

Meer informatie?
Bekijk het Stappenplan implementatie Taal in Blokjes

Het ‘Stappenplan implementatie Taal in Blokjes op school’ geeft:
- tips voor gebruik op school,
- een basisopzet voor de aanschaf van materiaal,
- een voorbeeld van een stappenplan voor de implementatie van Taal in blokjes op school vanaf groep 2, van minder naar meer intensief, ingedeeld op de verschillende ondersteuningsniveaus. Uiteraard zijn er veel variaties in aanpak mogelijk, afhankelijk van de manier waarop een school Taal in Blokjes wil gaan inzetten.

Bekijk ook het Inspiratieboek Taal in Blokjes. In het Inspiratieboek Taal in Blokjes (48 blz.) staat veel informatie over de methode en alle materialen en software worden beschreven met doelstelling, uitleg en voorbeelden. Je kan de papieren versie kosteloos aanvragen bij info@taalinblokjes.nl Samen met het Stappenplan kan het Inspiratieboek helpen om een eerste keuze te maken.

Op deze pagina