Taal in Blokjes

In combinatie met schoolmethodes

Taal in Blokjes is methode-onafhankelijk en kan aanvullend worden gebruikt naast elke bestaande lees- en spellingmethode. De kracht van Taal in Blokjes ligt in het toevoegen van fonologische ondersteuning. Door middel van vaste kleurcodes voor de verschillende soorten klinkers en medeklinkers wordt de klankstructuur van woorden duidelijk en kunnen de basisregels makkelijker geleerd worden. Op die manier versterkt Taal in Blokjes het leren lezen en spellen binnen elke didactische aanpak.

Voor specifieke aansluiting op taalmethodes zie onderstaande vragen uit de FAQ sectie “Taal in Blokjes in combinatie met Taalmethodes”

Taal in Blokjes is methode onafhankelijk en kan bij elke lees- en spellingmethode worden ingezet. Woorden zijn woorden. Taal in Blokjes werkt met woordstructuren en voegt een fonologische laag toe aan de woorden. Taal in Blokjes laat zien hoe woorden en regels in elkaar zitten. Naast de werkboeken en andere materialen van Taal in Blokjes kan je  uiteraard ook je eigen woordpakketten of je leesteksten gebruiken en met Taal in Blokjes fonologisch coderen.

Het is de bedoeling dat je met de degelijke fonologische basis van Taal in Blokjes aansluit bij de gebruikte schoolmethode (Veilig Leren Lezen, Taaljournaal, Staal, Taalactief, enz.). De kleurcodering van Taal in Blokjes kan ook in de werkboeken van de op school gebruikte taalmethode worden voortgezet. Dit zorgt voor een mooie integratie tussen Taal in Blokjes en de schoolmethode. De leerling heeft dan niet het idee met twee verschillende dingen bezig te zijn.

Een goede fonologische basis is noodzakelijk om veel spellingregels goed te kunnen toepassen. Taal in Blokjes kan gecombineerd worden met de uitleg van de basisregels van de taalmethode die op school wordt gebruikt.

Leerlingen die niet zo sterk zijn in taal of juist heel veel moeite hebben met het begrijpen van ons taalsysteem begrijpen de fonologische component van regels meestal niet goed en blijven fouten maken. Regels kunnen zij wel uit het hoofd leren maar het toepassen is iets anders. Dit heeft consequenties voor spellen (schrijf je taaken, taken of takken?) én voor lezen (lees je taken of takken als er taken staat? is het hamer of hammer?).

In de workshop Taal in Blokjes wordt nader ingegaan op de regelsystematiek en op de leenwoordspelling.

Bekijk de Workshop Taal in Blokjes

Meer weten over jouw taalmethode in combinatie met Taal in Blokjes? Vul de naam van je methode in in het zoekvak van de faq pagina.


Er zijn heel veel mogelijkheden!

Taal in Blokjes is methode-onafhankelijk en kan heel goed worden gebruikt bij diverse schoolmethodes, waaronder  VLL.beamer

  • Hang de poster van Taal in Blokjes op in de klas.
  • Laat de leerlingen de woorden kleuren in hun werkboeken van Veilig Leren Lezen (VLL) met de kleurcode van Taal in Blokjes.
    Bekijk de werkboeken
  • Laat de leerlingen de woorden van VLL bouwen met de klankblokken van Taal in Blokjes en opschrijven.
    Bekijk de basisset
    Bekijk de Blokbox voor in de klas
  • Gebruik het springplein met de woorden van VLL. 
  • Stop woordenlijsten en teksten die aansluiten bij VLL in de Taal in Blokjes Reader en projecteer deze op het digibord. Ga samen de woorden lezen. Verberg de woorden op het digibord en geef een auditief blokkendictee. Laat de leerlingen de geblokte woordjes met elkaar vergelijken en opschrijven.
  • Geef elke leerling een gekleurd blad papier (geel, groen, rood, blauw; daarnaast oranje indien van toepassing) en speel het spel ‘levende woorden’. Roep telkens een woord en laat de leerlingen in de juiste formatie het woord vormen (dit is spelling). Omgekeerd kan ook: laat de leerlingen in formatie een woord vormen met het gekleurde blad papier in de hand. De rest van de klas weet niet welk woord. Roep telkens één woord en vraag aan de klas of dat het woord is dat het groepje leerlingen heeft uitgebeeld (dit is lezen).
    Met geselecteerde woorden (van de aangeboden letters) kan het spel ‘levende woorden’ ook in groep 2 worden gespeeld. 

De uitvallers bij VLL zijn leerlingen die het tempo niet kunnen volgen en afhaken. Gebruik voor deze leerlingen de werkboeken Taal in Blokjes. De werkboeken 1 t/m 4 hebben een langzame opbouw. De versnelling zit vooral in de werkboeken 6, 7, 8 en 9. Bij leerlingen waarvan in groep 2 al bekend is dat zij risicoleerlingen zijn voor het leren lezen en spellen kan het beste gelijk werkboek 1 naast VLL in groep 3 worden ingezet.

En gebruik de Taal in Blokjes Reader software. Daarbij staat een aantal verhalen van VVL ook in de reader software!

In plaats van VLL kan je natuurlijk ook aan een andere methode denken zoals Lijn 3.

Zie ook de volgende materialen:

Zie ook:


Taal in blokjes kan goed gecombineerd worden met Lijn 3.
Net zoals bij Lijn 3, staat bij Taal in Blokjes de letterkennis centraal en een analytisch synthetische aanpak. Telkens nieuwe woorden lezen en maken met de letters (klanken). De letters en woorden van Lijn 3 kunnen op kleur worden gecodeerd en de woorden van Lijn 3 kunnen met de klankblokken van Taal in Blokjes worden gebouwd en opgeschreven. Met de Taal in Blokjes Reader software kunnen leerlingen op klank gecodeerde verhaaltjes lezen vanaf niveau M3. Daarbij kan je in de software ook woorden en teksten van Lijn 3 in een eigen “schoolbibliotheek” plaatsen en de vorderingen van de leerlingen bijhouden. De basisvaardigheden zoals klank-teken koppeling en analyse en synthese van klanken en klankgroepen worden geoefend met klankenbingo, de springpleinen, de klankblokken en met de Taal in Blokjes Module software.

Taal in Blokjes is methode onafhankelijk, laat zien hoe woorden in elkaar zitten, ondersteunt de klanken met een (vaste) kleurcode en voegt veel sensomotorische werkvormen toe die het proces van leren lezen en spellen ondersteunen (taal leren met horen, zien, voelen en doen).

Lijn 3 en Taal in Blokjes integreren het leren lezen en spellen. Lijn 3: “We leren de kinderen niet alleen lezen, maar meteen ook spellen: uit je hoofd woorden opschrijven. Aanvankelijk lezen en spellen zijn zeer nauw met elkaar verbonden.”

Zowel Taal in Blokjes als Lijn 3 gebruiken de begrippen lange klanken, korte klanken, twee-teken klanken (klinkers) en medeklinkers.

Lijn 3 gebruikt voor het leren lezen en spellen veel plaatjes en pictogrammen bij de materialen en werkboeken. Deze aanpak gaat goed samen met de vaste kleuren voor klanken en de multisensoriële werkvormen van Taal in Blokjes.

Letters
In het werkboek en bij de materialen van Lijn 3 worden geen vaste kleuren voor klanken gebruikt en bij Taal in Blokjes wel. De letters van Lijn 3 zijn zwart op een wit vlak en krijgen een vaste kleur met Taal in Blokjes (soms wordt bij Lijn 3 een willekeurige accentkleur voor een letter gebruikt, passend bij de stijl van een afbeelding). De grote letterkaarten van Lijn 3 hebben een plaatje op een gekleurde achtergrond met zwarte letters. De letters van de letterkaarten van Taal in Blokjes (de letterlijn) kunnen bij de letterkaarten van Lijn 3 worden gebruikt. Op deze wijze worden de zwarte letters op een wit vlak van Lijn 3 gekoppeld aan de letters met de kleurenondersteuning van Taal in Blokjes. Begin met de klankkaarten 1+2 en 3+4 op A4 en A5 formaat van Taal in Blokjes. Op het A4 formaat passen ook de fysieke blokjes. Voor oefeningen met de klank-teken koppeling, met het hakken en plakken en met het bouwen en opschrijven van woorden  m.b.v. deze klankkaarten zie de werkvormen voor groep 3 van het "Stappenplan Implementatie Taal in Blokjes op school" (dit kan je hieronder aanvragen).
[zie ook de FAQ vraag over het gebruik van de klankenborden]

Overzicht van de letters
Als je de letterkaarten van Lijn 3 gebruikt en niet het letterbord overzicht is geen aanpassing nodig. Gebruik de letterkaarten van Lijn 3 en hang het letterbord (klankbord) overzicht van Taal in Blokjes op. Hiervoor kan je kiezen uit twee posters: de poster met plaatjes en blokwoorden of de poster met de klinkers en medeklinkers in gekleurde blokjes. Zie de afbeeldingen hieronder. Dek de letters af die nog niet aan bod zijn gekomen.

Lijn 3 heeft een letterbord (klankstraat) waar de letters op een wit vlak met een gekleurde achtergrond afgebeeld zijn. De kleuren van dit bord hebben in de methode Lijn 3 geen specifieke functie. De gekleurde straten zijn niet gekoppeld aan de letters maar komen toevallig wel grotendeels overeen met het klankbord van Taal in Blokjes.

Als je naast de letterkaarten van Lijn 3 ook het letterbord van Lijn 3 gebruikt, kan je overwegen om de achtergrond kleuren van de aai,oo,oei en de sch, ch, ng en nk aan te passen aan de vaste kleuren voor klanken van Taal in Blokjes. Bijvoorbeeld met een strook papier. Maak het oranje bij de sch, ch, ng en nk (donker)blauw, het zijn ook medeklinkers! Maak de paarse achtergrond bij de aai, ooi, oei wit en zet twee streepjes onder de aai, ooi en oei, net zoals bij Taal in Blokjes.

Hierbij kan je het klankbord van Taal in Blokjes in de klas ophangen. Je kan kiezen uit twee posters, zie onder. Dek de letters af die nog niet zijn behandeld.

Een aanpassing van de kleuren van Taal in Blokjes wordt niet geadviseerd omdat Lijn 3 kleuren niet gebruikt als vaste kleuren voor klanken en omdat Lijn 3 maar één jaar wordt gebruikt. Taal in Blokjes kan vanaf groep 4 tot groep 8 worden ingezet en kan zo aansluiten op het vervolg op Lijn 3 bijvoorbeeld Staal, Taalactief, Taaljournaal...

Meer informatie en inspiratie opdoen?

Vraag het Inspiratieboek Taal in Blokjes aan!

In het Inspiratieboek Taal in Blokjes (48 blz.) staat veel informatie over de methode en alle materialen en software worden beschreven met doelstelling, uitleg en voorbeelden. Mail hiervoor naar info@taalinblokjes.nl Er zijn geen kosten aan verbonden.

We kunnen je ook het Stappenplan implementatie Taal in Blokjes op school mailen. Het Stappenplan bevat een opzet met materialen en werkvormen voor ON1,2 en 3. Samen met het stappenplan kan het Inspiratieboek helpen om een eerste keuze te maken. Mail hiervoor naar: info@taalinblokjes.nl

Op de website taalinblokjes.nl staan video's van Taal in Blokjes in groepjes of in de klas.


Taal actief spelling heeft dezelfde klinker-medeklinker indeling van het klankenbord als Taal in Blokjes. Een verschil is dat Taal in Blokjes vaste kleuren voor de klinkers en de medeklinkers gebruikt om de klanken te visualiseren, waardoor de fonologische structuur van woorden ook visueel wordt ondersteund.  De werkvormen van Taal in Blokjes kunnen Taal actief ondersteunen door de multisensoriële aanpak: taal leren met horen, zien en voelen.

Taal actief werkt per leerjaar met woordpakketten op categorie. Dit werkt heel prettig met de twee basiswerkvormen van Taal in Blokjes: woorden van de woordpakketten op klank coderen met markeerstiften en de woorden bouwen met onze klankblokken vóór het opschrijven. Deze basiswerkvormen kunnen dienen als voorbereiding en extra oefening voor het goed spellen van woorden.

Taal actief spelling is ingedeeld in luisterwoorden, weetwoorden en regelwoorden. Taal in Blokjes  volgt dezelfde basisindeling waarbij grotendeels dezelfde spellingcategorieën aan bod komen. Door het coderen op klank hebben de leerlingen met Taal in Blokjes de stomme klinkers snel onder de knie waardoor de (stukjes met) stomme klinkers snel achter elkaar kunnen worden aangeboden en niet worden verspreid over leerjaren.  De basisregels van Taalactief zijn geformuleerd op klankgroep, de basisregels bij Taal in Blokjes zijn geformuleerd op klankgroep en op klinker-medeklinker structuur. Bij de regeluitleg legt Taal in Blokjes meer nadruk op de klinkers en de medeklinkers die erachter komen. De regelkaarten van Taalactief zoals de "bakker-jager" regel zijn goed aan te passen aan de kleuren van Taal in Blokjes.

Voorbeelden van werkvormen (zie ook foto's):

- Digibord: de leerlingen lezen samen hardop de op klank gecodeerde woorden van het woordpakket van Taal actief met de Taal in Blokjes Reader software. Op het digibord met de Taal in Blokjes Reader software.

Zie ook: Hoe kan je de Taal in Blokjes Reader software voor het oefenen van de spelling gebruiken?

- Laat de woorden van de woordpakketten op klank coderen (zie onder) en gebruik de klankblokken voor het bouwen van de woorden: de leerlingen lezen om de beurt één gecodeerd woord uit het woordpakket voor, bouwen het woord met de blokken, kijken samen na en schrijven het woord op.

- Gebruik de klankblokken als voorbereiding op het schrijven bij een  auditief dictee.
Leerlingen kunnen samen één basisset klankblokken gebruiken.

- Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, kunnen zelfstandig werken in de werkboeken van Taal in Blokjes. Pas het niveau van de werkboeken aan bij de lesstof van Taal actief waar de leerling moeite mee heeft. Voor een overzicht van de woordstructuren en regels per werkboek zie: https://www.taalinblokjes.nl/werkboeken/


Taal in Blokjes is methode-onafhankelijk en kan goed in combinatie met Staal worden gebruikt, bijvoorbeeld op ON2 of ON3 of klassenbreed.

Taal in Blokjes gebruikt een kleurcode voor klanken als extra ondersteuning van woordstructuren. Leerlingen kunnen de woorden van Staal bouwen met de klankblokjes van Taal in Blokjes. Beide methodes gaan uit van een auditief-visuele benadering van de taal. Taal in Blokjes is voegt hier nog het motorische, tactiele kanaal aan toe: taal leren met horen, zien én voelen.

Auditief
Bij Staal ligt de nadruk op het auditief verwoorden van stappen en regels.

Bij Taal in Blokjes (TiB) wordt de klankstructuur van het woord auditief aangeboden en ondersteund met kleuren. De nadruk ligt bij TiB op het verklankend spellen op losse klank en klankgroep (afhankelijk van het niveau) en op het verklankend (hardop) lezen (afhankelijk van het niveau).

Visueel
Bij Staal bestaat de visuele ondersteuning uit pictogrammen bij iedere categorie. De kleuren van Taal in Blokjes ondersteunen de klankstructuur van het woord en ondersteunen daarbij ook de regels zoals die door Staal worden aangeboden.

Het klankenbord

Taal in Blokjes gebruikt een kleurcode om de klanken te visualiseren. De indeling van het klankenbord van Staal past goed bij het klankenbord van Taal in Blokjes. De kleuren voor klanken, de basiskaart en de klank-teken kaartjes van Taal in Blokjes kunnen naast het klankenbord van Staal worden gebruikt. Gebruik (een selectie van) de categoriewoorden van Staal met Taal in Blokjes: woorden bouwen met de klankblokken en auditief dictee.

Basisregels
De basisregels van Staal, zoals de regels voor de korte en de lange klinkers, gaan op klankgroep (net zoals bij andere taalmethodes). Woorden worden geoefend met hetzelfde spellingprobleem. Bij Taal in Blokjes gaan de basisregels ook op klankgroep, maar daarbij is de fonologische ondersteuning visueel gemaakt met kleuren voor klanken en worden de woorden gebouwd met klankblokjes.

Voorbeelden van werkvormen van Taal in Blokjes bij Staal

- Digibord: op klank gecodeerde categoriewoorden van Staal samen hardop lezen lezen op het digibord met de Taal in Blokjes Reader software.

- Gebruik de klankblokken als voorbereiding op schrijven en auditief dictee: leerlingen kunnen samen één basisset klankblokken gebruiken en daarmee de woorden van Staal bouwen. De leerlingen kijken samen na en schrijven het woord op.

- Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, kunnen zelfstandig werken in de werkboeken van Taal in Blokjes. Bekijk daarvoor de categoriewoorden van Staal waar de leerling nog moeite mee heeft.

- Regelwoorden: de leerlingen kunnen de categoriewoorden woorden van Staal bouwen met de klankblokken samen met het auditief verwoorden van stappen en regels van Staal. De basisregels van Staal, zoals de regels voor de korte en de lange klinkers, gaan op klankgroep. Bij Taal in Blokjes gaan de basisregels ook op klankgroep, maar daarbij is de fonologische ondersteuning ook nog visueel gemaakt met een kleurcode voor klanken en worden de woorden gebouwd met klankblokjes. De regels van Taal in Blokjes combineren goed met de categoriekaart van Staal.

Zie ook: Kan je de Taal in Blokjes Reader software ook voor het oefenen van de spelling gebruiken?

Download de PDF hier als voorbeeld


Taal in Blokjes is methode-onafhankelijk en kan goed in combinatie met Spelling op maat worden gebruikt op verschillende ondersteuningsniveaus (in de klas, in groepjes en individueel).

Taal in Blokjes gebruikt een kleurcode voor klanken als extra ondersteuning bij de woordstructuren. Leerlingen kunnen de woorden van Spelling op maat bouwen met de klankblokjes van Taal in Blokjes. Taal in Blokjes is een multisensoriële en interactieve methode: taal leren met horen, zien en voelen.

De opbouw van Spelling op maat past goed bij Taal in Blokjes, gebruik de kleuren van Taal in Blokjes bij de spellingkaarten, zie voorbeeld.

Download de PDF hier als voorbeeld


Taal in Blokjes is methode-onafhankelijk en kan goed in combinatie met Taalverhaal worden gebruikt, bijvoorbeeld op ondersteuningsniveau 1,2 of 3.

Taal in Blokjes gebruikt een kleurcode voor klanken als extra ondersteuning van woordstructuren. Leerlingen kunnen de woorden van Taalverhaal bouwen met de klankblokjes van Taal in Blokjes. Taal in Blokjes is een multisensoriële en interactieve methode: taal leren met horen, zien en voelen. zie ook:
Hoe kan je de Taal in Blokjes Reader software voor het oefenen van de spelling gebruiken?

De opbouw en de kleurcodering van Taal in Blokjes past goed bij Taalverhaal.

Download de PDF hier als voorbeeld


Taal in Blokjes wordt al vele jaren in combinatie met Montessorimateriaal gebruikt. Taal in Blokjes is methode onafhankelijk. Het handelend en interactief leren van Taal in Blokjes past goed bij de doelstellingen van het Montessori onderwijs. Taal in Blokjes is een multisensoriële methode:  taal leren door luisteren, zien, voelen en doen. Daarnaast is Taal in Blokjes een flexibel in te zetten methode waarbij veel variaties mogelijk zijn om de werkvormen bij de Montessori aanpak aan te passen.

Leerlingen kunnen de spellingswoorden fonologisch coderen met de kleurcode van Taal in Blokjes en bouwen met de klankblokken. Daarna woorden deze woorden opgeschreven, bijvoorbeeld door middel van een auditief dictee. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, kunnen werken met de werkboekjes van Taal in Blokjes. In de Taal in Blokjes Reader software kan je specifiek Montessori materiaal toevoegen (verhalen, thema's, woordenlijsten...).

Het kan zijn dat de regelvolgorde van de gebruikte taalmethode iets afwijkt van Taal in Blokjes, maar elke methode heeft een licht verschillende volgorde, de basisvolgorde is meestal hetzelfde.

Je kan het Inspiratieboek Taal in Blokjes (48 blz.) kosteloos aanvragen. Daar staat veel informatie in over de methode en alle materialen en software worden beschreven met doelstelling, uitleg en voorbeelden. Bekijk hier ons inspiratieboek!

Op de website taalinblokjes.nl staan video's die op een school zijn gefilmd. Dit geeft ook inspiratie over de toepassing van Taal in Blokjes in groepjes of in de klas.


Dit is meestal geen probleem, het kleurengebruik in schoolmethodes is meestal van korte duur (bijvoorbeeld alleen in groep 3) en is vooral illustratief bedoeld ("leuke plaatjes"). Er wordt niet consequent dezelfde kleur voor dezelfde klank gebruikt.

Bij Taal in Blokjes geven de vaste kleuren voor klanken de fonologische structuur van de woorden weer. Hang de poster van Taal in Blokjes op in de klas en geef je leerlingen de opdracht om de kleuren van Taal in Blokjes te gebruiken. Omdat de kleuren van Taal in Blokjes bij alle werkvormen (blokken, coderen, Taal in Blokjes Reader, werkboekjes etc.) consequent worden gebruikt van groep 2/3 t/m groep 8,  kan je het beste deze kleurafspraken gebruiken.

Je kan de kleurafspraken van Taal in Blokjes ook gebruiken bij het oefenen met de  woordpakketten of categoriewoorden van je schoolmethode. Zet de woordenlijsten in de Taal in Blokjes Reader en laat deze op het digibord zien.