Spelend leren met de Lees- en Woordstructuur Kwartetten van Taal in Blokjes
Wat is er nou leuker dan spelend leren? Met de lees- en woordstructuurkwartetten van Taal in Blokjes kan dat!
Bij een aantal leerlingen gaat het leren lezen niet vanzelf maar met de kwartetten van Taal in Blokjes wordt het lezen spelenderwijs en intensief geoefend zonder dat de leerlingen het idee hebben met een leesoefening bezig te zijn.
En tegelijk leren zij hoe woorden in elkaar zitten, dat is ook handig voor de spelling!

Kwartetten op elk niveau
Er zijn lees- en woordstructuur kwartetten op verschillende niveaus. Van makkelijke woorden zoals ‘ham’ en ‘tuin’ naar moeilijkere en langere woorden zoals ‘strand’, ‘aardig’, ‘gebakje’, ‘vrolijk’ en ‘dobbelstenen’. Op deze wijze kan je instappen op het goede niveau en kunnen leerlingen steeds moeilijkere woorden leren lezen. Scroll naar beneden voor een overzicht van alle kwartetten.
In een groepje kunnen de leerlingen grotendeels zelfstandig met de kwartetten aan de slag. Elke speler in het groepje oefent het lezen met de leeskwartetten. Leerlingen kijken samen na en kunnen elkaar zo nodig helpen.
Natuurlijk kunnen de kwartetten van verschillende niveaus met elkaar worden gecombineerd.

Hoe werkt een Leeskwartet?
Een spel heeft 13 kwartetten. Kies met hoeveel kwartetten je het spel wilt spelen. Begin bijvoorbeeld met 5 of 7 kwartetten. Neem een oneven getal want anders is er geen winnaar.
Een kwartet bestaat uit 4 bij elkaar horende kaartjes, op elk kaartje staat een gekleurd woord in blokjes met 4 woorden eronder. De speler moet bepalen welk van de 4 woorden overeenkomt met het gekleurde woord in blokjes op elk kaartje. Zo kijkt de speler welke woorden hij al heeft en welke woorden hij nog moet vragen om een kwartet compleet te krijgen. Het makkelijkste kwartet, kwartet 1 heeft telkens 3 kaartjes (tritetten) om het spel voor de leerlingen makkelijker te maken.
Bij de kwartetten moet elke speler telkens alle woorden lezen en vergelijken met de gekleurde blokwoorden op de kaartjes.
Bij het spelen van een potje moeten leerlingen zo al gauw honderden woorden lezen en vergelijken. De vrager moet telkens alle woorden lezen en vergelijken met het gekleurde blokwoord om te kijken welk woord hij aan de tegenspeler moet vragen. De tegenspeler moet ook alle woorden lezen en vergelijken met het blokwoord om te bepalen of hij het gevraagde kaartje heeft.



Tip 1: In de klas kan je verschillende kwartetleesgroepjes samenstellen. Als een potje is uitgespeeld, kunnen de groepjes de setjes kwartetten met elkaar ruilen. Je kan ook de kwartetten van verschillende niveaus met elkaar combineren.
Tip 2: Gebruik de Leesplankjes voor het overzicht.
Tip 3: Bekijk de Kwartettenbox, hier zitten alle kwartetten in met leesplankjes behalve het Sinterklaaskwartet.
Tip 4: Je kan ook een kwartetwedstrijd organiseren op een spellendag, bijvoorbeeld met het Sinterklaaskwartet. Verdeel de leerlingen in 6 kwartetgroepjes. De winnaars van de groepjes spelen daarna tegen elkaar. En dan blijft er een winnaar over! Die krijgt de hoofdprijs en de andere spelers van deze groep krijgen een troostprijs. Ook kan je een keer een leesles op deze manier opzetten. Er wordt heel wat gelezen met de lees- en woordstructuur kwartetten!
Video kwartetten in de klas
9 verschillende kwartetten op 9 niveaus
Kwartetspel 1
Kwartetspel 2
Kwartetspel 3
Kwartetspel 4
Kwartetspel 5
Kwartetspel 6
Kwartetspel 7
Kwartetspel 8
Kwartetspel Sinterklaas


Bestellen
Bekijk ook eens
Meer weten?
Taal in Blokjes is een interventiepakket voor de ondersteuning van leerlingen die moeite hebben met lezen en/of spellen. Taal in Blokjes gebruikt een vaste kleurcodering voor klanken, volgt de structuur van de Nederlandse taal en legt uit hoe woorden in elkaar zitten.
Het pakket bestaat uit werkboeken, handleiding/ oefenmappen, diverse materialen en software voor lezen, spellen en basisvaardigheden.
De werkvormen zijn multisensorieel en interactief: taal leren door horen, zien, voelen en samen doen. Hoe meer manieren je gebruikt om iets aan te bieden, hoe beter dit geleerd en onthouden kan worden.
Taal in Blokjes is methode onafhankelijk en kan naast elke taalmethode worden ingezet voor de interventie en preventie bij lees- en spellingproblemen op niveau ON1,2 en 3. Taal in Blokjes kan individueel, in groepjes en in de klas worden gebruikt.
Taal in Blokjes kan ook als evidence-based interventie voor lezen én voor spellen op ON niveau 2 en 3 worden ingezet als voortraject van de vergoede dyslexiezorg.
Taal in Blokjes is een uitsnede van de F&L methode® (Fonologische en Leerpsychologische methode) en wetenschappelijk onderbouwd. De F&L methode® is hét vervolg op Taal in Blokjes voor de gespecialiseerde dyslexiebehandeling. De koppeling tussen interventie met Taal in Blokjes en behandeling met de F&L methode® zorgt voor een efficiënte en goede Ketenzorg tussen school, ouders en de praktijk of instelling.
Bekijk onze website: www.taalinblokjes.nl
Bekijk ook de vragen:
- Wat is het verschil tussen Taal in Blokjes en de F&L methode®?
- Wat is de Ketenzorg van Taal in Blokjes naar F&L-behandeling?
Taal in Blokjes kan op verschillende ondersteuningsniveaus worden gebruikt naast de reguliere taalmethode. Bekijk hiervoor het Stappenplan implementatie Taal in Blokjes op school.
Kijk naar het Stappenplan Implementatie Taal in Blokjes op school, hier staan onder andere basisopzetten in voor de ondersteuningsniveaus 1,2 en 3 en voorbeelden van werkvormen. Per ondersteuningsniveau wordt een basisopzet voor de aanschaf van werkboeken en materialen gegeven.
Kijk ook naar het Inspiratieboek Taal in Blokjes voor een overzicht van werkboeken, materialen, werkvormen en software.
In het Inspiratieboek Taal in Blokjes (48 blz.) staat veel informatie over de methode en de basiswerkvormen lezen en spellen. Alle materialen en software worden beschreven met doelstelling, uitleg en voorbeelden. Bekijk het Inspiratieboek digitaal of vraag een exemplaar aan bij info@taalinblokjes.nl
Voor informatie over de Taal in Blokjes software ga naar:
Taal in Blokjes Reader software en de Taal in Blokjes Module software
Zie ook: Wat is het verschil tussen de Taal in Blokjes Reader software en de Taal in Blokjes Module software?
Wist je dat je met de Taal in Blokjes software ook een lees- en spellingtraining kan opzetten om op school en thuis te oefenen?
Ga naar Leerlingbegeleiding thuis - lezen en spellen met de Taal in Blokjes Reader.pdf voor een voorbeeld van een behandelplan lezen en spellen met de Taal in Blokjes Reader software.
Op de website https://www.taalinblokjes.nl/videos/ staan een aantal video's waarin leerlingen oefenen met een aantal werkvormen van Taal in Blokjes.
Je kan ook overwegen om onze Workshop Taal in Blokjes te volgen. In de workshop leren leerkrachten/ taalspecialisten etc. onder andere om het lezen en spellen te beoordelen aan de hand van een casus (niveau, foutenanalyse, observaties) en om het instapniveau van de Taal in Blokjes behandeling te bepalen. Vervolgens wordt een behandelplan opgezet met de werkboeken, materialen en software van Taal in Blokjes.
Taal in Blokjes is voor:
- alle leerlingen uit het basisonderwijs die hulp nodig hebben met lezen en spellen
- leerlingen met aankomende lees- en/of spellingproblemen die baat kunnen hebben bij een voorschotbenadering (vanaf groep 2 en 3)
- leerlingen in het speciaal basisonderwijs
- meertalige leerlingen (NT2-onderwijs)
- leerlingen met auditieve verwerkingsproblemen
- leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) en slechthorende leerlingen.
Taal in Blokjes kan ook als evidence-based interventie voor lezen én voor spellen op ondersteuningsniveau 2 en 3 worden ingezet, bijvoorbeeld als voortraject van de vergoede dyslexiezorg.
Meer informatie?
Bekijk het Stappenplan implementatie Taal in Blokjes
Het ‘Stappenplan implementatie Taal in Blokjes op school’ geeft:
- tips voor gebruik op school,
- een basisopzet voor de aanschaf van materiaal,
- een voorbeeld van een stappenplan voor de implementatie van Taal in blokjes op school vanaf groep 2, van minder naar meer intensief, ingedeeld op de verschillende ondersteuningsniveaus. Uiteraard zijn er veel variaties in aanpak mogelijk, afhankelijk van de manier waarop een school Taal in Blokjes wil gaan inzetten.
Bekijk ook het Inspiratieboek Taal in Blokjes. In het Inspiratieboek Taal in Blokjes (48 blz.) staat veel informatie over de methode en alle materialen en software worden beschreven met doelstelling, uitleg en voorbeelden. Je kan de papieren versie kosteloos aanvragen bij info@taalinblokjes.nl Samen met het Stappenplan kan het Inspiratieboek helpen om een eerste keuze te maken.