Starten met Taal in Blokjes op school

Snel wegwijs worden in Taal in Blokjes? Bekijk hier de onderstaande onderwerpen op volgorde of ga gelijk naar het onderwerp waarmee je wilt beginnen.

Materialen, software en werkvormen van Taal in Blokjes

Hier worden de basiswerkvormen van Taal in Blokjes uitgelegd. Hier lees je welke materialen, software en werkvormen Taal in Blokjes heeft en hoe je deze kan gebruiken op school en in de praktijk.

Software van Taal in Blokjes

Bekijk de Taal in Blokjes Reader software en De Taal in Blokjes Module software voor lezen en spellen.

Video’s van Taal in Blokjes op school

Ontdek de inspirerende video’s die laten zien hoe Taal in Blokjes in de praktijk wordt toegepast.

Stappenplan Implementatie Taal in Blokjes op school

Dit stappenplan geeft een basisopzet  met materialen en werkvormen van Taal in Blokjes voor de Ondersteuningsniveaus 1, 2 en 3. Ook vind je hier een opzet voor de Voorschotbenadering in groep 2.
Taal in Blokjes is een uitsnede van het F&L-behandelprogramma. Voor Ondersteuningsniveau 4 hebben wij het F&L-behandelprogramma voor de behandeling van dyslexie en hardnekkige lees- en spellingsproblemen.

Basisopzet materialen en werkvormen

Welke materialen, software en werkvormen van Taal in Blokjes heb je nodig als je op school of in je praktijk met Taal in Blokjes aan de slag wilt?

Ondersteuningsniveau 1

Goed lees- en spellingonderwijs in klassenverband. Taal in Blokjes kan hierbij helpen.

Ondersteuningsniveau 2

Extra begeleiding in de klas met Taal in Blokjes.

Ondersteuningsniveau 3

Specifieke interventie op school met Taal in Blokjes.

Ondersteuningsniveau 4

Behandeling van dyslexie met het F&L-behandelprogramma® .

Voorschotbenadering

Leerlingen ondersteunen die moeite hebben met de taalvaardigheden van de beginnende geletterdheid (vanaf de tweede helft van groep 2).

Workshop Taal in Blokjes

Je kan ook de workshop Taal in Blokjes volgen. Zo leer je in korte tijd hoe je Taal in Blokjes op school en in de praktijk kan inzetten en op welk niveau je gaat instappen.  Met de praktische voorbeelden en materialen van de workshop kan je gelijk aan de slag met Taal in Blokjes.

Veelgestelde vragen (FAQ)

Hier staan antwoorden op veel praktische vragen. Bijvoorbeeld wat is de serie “het Voorlopertje”, hoe kan je Taal in Blokjes combineren met een bepaalde taalmethode,  kan je Taal in Blokjes gebruiken bij TOS en NT2 leerlingen? Verder specifieke taalvragen en nog veel meer.

Meer weten?


Taal in Blokjes is voor:  

  • alle leerlingen uit het basisonderwijs die hulp nodig hebben met lezen en spellen  
  • leerlingen met aankomende lees- en/of spellingproblemen die baat kunnen hebben bij een voorschotbenadering (vanaf groep 2 en 3)  
  • leerlingen in het speciaal basisonderwijs  
  • meertalige leerlingen (NT2-onderwijs) 
  • leerlingen met auditieve verwerkingsproblemen  
  • leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) en slechthorende leerlingen.  

Taal in Blokjes kan ook als evidence-based interventie voor lezen én voor spellen op ondersteuningsniveau  2 en 3 worden ingezet, bijvoorbeeld als voortraject van de vergoede dyslexiezorg.

Meer informatie?
Bekijk het Stappenplan implementatie Taal in Blokjes

Het ‘Stappenplan implementatie Taal in Blokjes op school’ geeft:
- tips voor gebruik op school,
- een basisopzet voor de aanschaf van materiaal,
- een voorbeeld van een stappenplan voor de implementatie van Taal in blokjes op school vanaf groep 2, van minder naar meer intensief, ingedeeld op de verschillende ondersteuningsniveaus. Uiteraard zijn er veel variaties in aanpak mogelijk, afhankelijk van de manier waarop een school Taal in Blokjes wil gaan inzetten.

Bekijk ook het Inspiratieboek Taal in Blokjes. In het Inspiratieboek Taal in Blokjes (48 blz.) staat veel informatie over de methode en alle materialen en software worden beschreven met doelstelling, uitleg en voorbeelden. Je kan de papieren versie kosteloos aanvragen bij info@taalinblokjes.nl Samen met het Stappenplan kan het Inspiratieboek helpen om een eerste keuze te maken.


Bekijk hiervoor het Stappenplan Implementatie Taal in Blokjes op school met bijlagen.
In het Stappenplan wordt per ondersteuningsniveau een basisopzet voor materialen, werkboeken, software en werkvormen beschreven (van minder naar meer intensief of soms omgekeerd afhankelijk van de situatie).

Het ‘Stappenplan implementatie Taal in Blokjes op school’ geeft:
- tips voor gebruik op school,
- een basisopzet voor de aanschaf van materiaal voor ON1, ON2 en ON3,
- een voorbeeld van een stappenplan voor de implementatie van Taal in blokjes op school vanaf 2e helft groep 2 tot groep 8.

Bekijk het “Stappenplan implementatie Taal in Blokjes op school”

Uiteraard zijn er veel variaties in aanpak mogelijk, afhankelijk van de manier waarop je Taal in Blokjes wilt gaan inzetten. Bekijk ook de de Voorschotbenadering en bijlagen bij het Stappenplan en het Inspiratieboek Taal in Blokjes.

Bekijk het inspiratieboek Taal in Blokjes

In het Inspiratieboek Taal in Blokjes (48 blz.) staat veel informatie over de methode en alle materialen en software worden beschreven met doelstelling, uitleg en voorbeelden. Samen met het Stappenplan kan het Inspiratieboek helpen om een eerste keuze te maken.



Een goede basisopzet bestaat uit de volgende onderdelen:

foto kinderen springpleinen blz 18

  • basisset(s) met o.a. klankblokken, markers en het blokwoordenboek (bijvoorbeeld de basisset uitgebreid of een aantal blokboxen),
  • sets met gekleurde fluormarkers (gebruik géén potloden of viltstiften, dat duurt veel te lang en deze dekken de letters af),
  • werkboeken Taal in Blokjes 1 t/m 9, en het werkboek ‘Voorlopertje’, de werkboeken zijn voor zelfstandige verwerking in de klas,
  • bijbehorende handleiding/oefenmappen bij de werkboeken 1 t/m 9, de werkvormen uit een handleiding/oefenmap worden onder begeleiding gedaan en sluiten aan op de gemaakte bladzijdes in het werkboek,
  • springpleinen uitgebreid,
  • lees- en woordstructuurkwartetten,
  • klank-teken kaartjes en letterlijn (met letters, plaatjes en kapstokwoorden) en/of klank-teken kaartjes met alleen op kleur gecodeerde letters,foto tim krokodil
  • Taal in Blokjes Reader software voor school en thuis, voor het lezen van op klank gecodeerde verhalen maar ook te gebruiken voor spellingopdrachten. Ook een eigen leestraining samenstellen en monitoren binnen het programma is mogelijk. Voor toelichting en voorbeelden zie: “Leerlingbegeleiding thuis - lezen en spellen met de Taal in Blokjes Reader.pdf”
  • Taal in Blokjes Module software (met onder andere basisvaardigheden en het “sprekende klankenbord” voor de spelling).

Daarnaast kan je de volgende materialen toevoegen zoals woordbouwkaartjes, (magnetische) letters, bordspellen, dobbelspel, klankenbingo, poster voor in de klas, spiekpen, basiskaarten op A4 niveau waar de klankblokjes op passen, stickers met de basiskaart etc. Deze materialen bieden enorm veel afwisseling!

Voor meer informatie en een overzicht van de materialen ga naar:
- website taalinblokjes.nl
- intro verhaal en link naar Inspiratieboek
- bijlage pdf software (bijlage uit het stappenplan)
- pdf doorlopende leerlijn (bijlage uit het stappenplan)

Wil je starten met onze workshop Taal in Blokjes? ga naar [link]
heb je een leuke foto voor workshops?


Taal in Blokjes kan individueel, in groepjes of in de klas op elk ondersteuningsniveau worden ingezet.

Er zijn werkvormen voor:

  • zelfstandig gebruik, onder andere werkboeken, software
  • groepjes (interactieve werkvormen). Leerlingen leren en helpen elkaar door samen doen en samen nakijken. Dit zijn diverse werkvormen voor lezen en spellen, bijvoorbeeld blokwoorden maken en opschrijven, leeskwartetten, bordspellen en het dobbelspel.
  • onder begeleiding van de leerkracht of taalspecialist, onder andere de extra werkvormen uit de handleiding/oefenmappen, software voor lezen en spellen en auditieve oefeningen.Wat voor materialen heeft Taal in Blokjes?

Taal in Blokjes stopt niet in groep 4 of 5. Taal in Blokjes heeft een doorlopende leerlijn tot en met groep 8, zodat leerlingen die dat nodig hebben meerdere jaren optimaal kunnen profiteren van deze methode.

Bij de aanschaf van materialen en software kan hier rekening mee worden gehouden. Afhankelijk van de situatie kunnen leerlingen bijvoorbeeld het ene jaar met Taal in Blokjes starten op Ondersteuningsniveau 2 (minder intensief) en het volgende jaar doorgaan op Ondersteuningsniveau 3 (meer intensief) of omgekeerd.

Taal in Blokjes kan op verschillende ondersteuningsniveaus worden gebruikt naast de reguliere taalmethode. Bekijk hiervoor het Stappenplan implementatie Taal in Blokjes op school.

Kijk naar het Stappenplan Implementatie Taal in Blokjes op school, hier staan onder andere basisopzetten in voor de ondersteuningsniveaus 1,2 en 3 en voorbeelden van werkvormen. Per ondersteuningsniveau wordt een basisopzet voor de aanschaf van werkboeken en materialen gegeven.

Kijk ook naar het Inspiratieboek Taal in Blokjes voor een overzicht van werkboeken, materialen, werkvormen en software.
In het Inspiratieboek Taal in Blokjes (48 blz.) staat veel informatie over de methode en de basiswerkvormen lezen en spellen. Alle materialen en software worden beschreven met doelstelling, uitleg en voorbeelden. Bekijk het Inspiratieboek digitaal of vraag een exemplaar aan bij info@taalinblokjes.nl

Voor informatie over de Taal in Blokjes software ga naar:
Taal in Blokjes Reader software en de Taal in Blokjes Module software

Wist je dat je met de Taal in Blokjes software ook een lees- en spellingtraining kan opzetten om op school en thuis te oefenen?
Ga naar Leerlingbegeleiding thuis - lezen en spellen met de Taal in Blokjes Reader.pdf voor een voorbeeld van een behandelplan lezen en spellen met de Taal in Blokjes Reader software.

Op de website https://www.taalinblokjes.nl/videos/ staan een aantal video's waarin leerlingen oefenen met een aantal werkvormen van Taal in Blokjes.

Je kan ook overwegen om onze Workshop Taal in Blokjes te volgen. In de workshop leren leerkrachten/ taalspecialisten etc. onder andere om het lezen en spellen te beoordelen aan de hand van een casus (niveau, foutenanalyse, observaties) en om het instapniveau van de Taal in Blokjes behandeling te bepalen. Vervolgens wordt een behandelplan opgezet met de werkboeken, materialen en software van Taal in Blokjes.


Taal in Blokjes kan worden ingezet als:

  • als preventie 
  • als interventie op niveau ON 2 en 3  
  • als interventie voorafgaand aan de aanmelding voor de vergoede dyslexiezorg (ED)  
  • als ondersteuning bij de reguliere taalmethode, bijvoorbeeld Staal, Veilig Leren Lezen, Spelling op Maat (ON 1)
  • als aanvulling op leesmethodieken zoals Leesbegeleiding van Luc Koning, Ralfi, Connect, Begeleid Hardop Lezen, Bouw!...  

als software voor het verbeteren van de klank-teken koppeling, de spelling en de leesvaardigheid op woord- en tekstniveau voor groep 3 tot groep 8: Taal in Blokjes Reader software en Taal in Blokjes Module software

Meer weten?

 


In het “Stappenplan implementatie Taal in Blokjes op school” wordt per ondersteuningsniveau een basisopzet voor materialen, werkboeken, software en werkvormen beschreven. Bekijk dit Stappenplan online of mail hiervoor naar info@taalinblokjes.nl

Op onze website taalinblokjes.nl staat een overzicht van  materialen, werkboeken, software en werkvormen.

Bekijk ook de digitale of papieren versie van het Inspiratieboek Taal in Blokjes https://www.taalinblokjes.nl/inspiratieboek-taal-in-blokjes/

Het Inspiratieboek Taal in Blokjes  is een boekje van 48 bladzijdes waarin alle materialen en software worden beschreven met doelstelling, uitleg en voorbeelden. Tevens bevat het Inspiratieboek veel informatie over de methode en de basiswerkvormen lezen en spellen met Taal in Blokjes. De papieren versie kan kosteloos worden aangevraagd en opgestuurd. Mail hiervoor naar info@taalinblokjes.nl

Samen met het Stappenplan implementatie Taal in Blokjes op school kan het Inspiratieboek helpen om een eerste keuze te maken.

Zie ook: Ik wil een behandelplan lezen en spellen voor een leerling samenstellen met Taal in Blokjes, hoe pak ik dat aan? 

Er zijn ook workshops Taal in Blokjes waarmee je leert werken met de materialen.
Meer weten? zie: https://www.taalinblokjes.nl/workshop-info/


Ja, wij geven ook workshops. In de workshop Taal in Blokjes leer je hoe je Taal in Blokjes kan gebruiken op school of in je praktijk. De workshop is zo opgezet dat je direct met de werkvormen en materialen van Taal in Blokjes op school aan de slag kan.

In de workshop worden de uitgangspunten en kenmerken van Taal in Blokjes besproken, je oefent met de werkvormen en je leert hoe je Taal in Blokjes op school kan inzetten op verschillende ondersteuningsniveaus. Je leert hoe je het instapniveau van een interventie kan bepalen en een behandelplan opzet. Ook de aansluiting bij taalmethodes en komt aan bod.

In de workshop wordt de opbouw van de woordstructuren in leermodules van Taal in Blokjes uitgelegd. Elke leermodule is afgestemd op de werkboeken, de werkbladen, de software en de overige materialen van Taal in Blokjes. Bij elke module wordt aangegeven welke materialen je kan inzetten en hoe je deze in een behandelprogramma met weektaken voor de leerling kan gebruiken

Wij geven workshops Taal in Blokjes in Leerdam en in België.  De workshop Taal in Blokjes kan ook 'in company' worden gegeven, bijvoorbeeld bij jou op school, binnen een samenwerkingsverband of bij een intervisiegroep. Zo kan je de workshop vlakbij volgen, samen met al je collega's. Meer informatie? Mail hiervoor naar bianca@taalinblokjes.nl.

Deelnamecertificaat, zelfstudie-opdrachten en accreditatie

Je kan kiezen voor een deelnamecertificaat voor 12 uur zonder zelfstudie-opdrachten, of voor 24 uur incl. zelfstudie-opdrachten.
Accreditatie voor logopedisten (NVLF / Stichting ADAP): de workshop is geaccrediteerd voor 20 uur incl. zelfstudie-opdrachten.

Voor meer informatie over workshop data, het programma, de kosten en de aanmelding ga naar https://www.taalinblokjes.nl/workshop-info/



Ja. Op de website taalinblokjes.nl staan video's die op een school zijn gefilmd. Deze geven informatie en inspiratie over de toepassing van Taal in Blokjes in groepjes of in de klas.

 

Voor meer video's zie: https://www.taalinblokjes.nl/videos/


Er zijn verschillende manieren om een behandelplan samen te stellen. Begin met het vaststellen van het instapniveau en het gewenste ondersteuningsniveau (van minder naar meer intensief). Kies vervolgens de materialen uit voor lezen en spellen.

Denk bij een basisopzet aan:

- basisset uitgebreid met klankblokken, gekleurde markers en klank-teken kaartjes,
- werkboeken Taal in Blokjes,
- bijbehorende handleiding/oefenmappen,
- springpleinen uitgebreid,
- lees- en woordstructuur kwartetten,
- Taal in Blokjes Reader software (eventueel ook Taal in Blokjes Module software)

Kijk naar het Stappenplan Implementatie Taal in Blokjes op school, hier staan onder andere basisopzetten in voor de ondersteuningsniveaus 1,2 en 3 en voorbeelden van werkvormen. Per ondersteuningsniveau wordt een basisopzet voor de aanschaf van werkboeken en materialen gegeven.

Kijk ook naar het Inspiratieboek Taal in Blokjes voor een overzicht van werkboeken, materialen, werkvormen en software.
In het Inspiratieboek Taal in Blokjes (48 blz.) staat veel informatie over de methode en de basiswerkvormen lezen en spellen. Alle materialen en software worden beschreven met doelstelling, uitleg en voorbeelden. Bekijk het Inspiratieboek digitaal of vraag een exemplaar aan bij info@taalinblokjes.nl

Voor informatie over de Taal in Blokjes software ga naar:
Taal in Blokjes Reader software en de Taal in Blokjes Module software

Wist je dat je met de Taal in Blokjes software ook een lees- en spellingtraining kan opzetten om op school en thuis te oefenen?
Ga naar Leerlingbegeleiding thuis - lezen en spellen met de Taal in Blokjes Reader.pdf voor een voorbeeld van een behandelplan lezen en spellen met de Taal in Blokjes Reader software.

Op de website https://www.taalinblokjes.nl/videos/ staan een aantal video's waarin leerlingen oefenen met een aantal werkvormen van Taal in Blokjes.

Je kan ook overwegen om onze Workshop Taal in Blokjes te volgen. In de workshop leren leerkrachten/ taalspecialisten etc. onder andere om het lezen en spellen te beoordelen aan de hand van een casus (niveau, foutenanalyse, observaties) en om het instapniveau van de Taal in Blokjes behandeling te bepalen. Vervolgens wordt een behandelplan opgezet met de werkboeken, materialen en software van Taal in Blokjes.

 


Het Stappenplan Implementatie Taal in Blokjes op school geeft een basisopzet van groep 2 t/m groep 8 voor de Ondersteuningsniveaus 1, 2 en 3 van minder naar meer intensief (of soms omgekeerd afhankelijk van de situatie).

In het “Stappenplan implementatie Taal in Blokjes op school” wordt per ondersteuningsniveau een basisopzet voor materialen, werkboeken, software en werkvormen beschreven.

Het ‘Stappenplan implementatie Taal in Blokjes op school’ geeft:

basisopzetten voor de aanschaf en het gebruik van materiaal, werkboeken en software op verschillende ondersteuningsniveaus
- een stappenplan voor de implementatie van Taal in Blokjes op school vanaf groep 2 (voorschotbenadering) van minder naar meer intensief, ingedeeld in ON 1, ON 2, ON3.
- uitleg van werkvormen en tips voor gebruik op school.

Tip: gebruik het Stappenplan en het Inspiratieboek Taal in Blokjes als basis voor je eigen stappenplan.

Natuurlijk zijn er veel variaties in aanpak mogelijk. Dit is afhankelijk van de wensen, doelen en mogelijkheden van de school die met Taal in Blokjes gaat werken.

Je kan het Stappenplan inzien en downloaden door op onderstaande link te drukken. Het Stappenplan kan ook worden gemaild. Mail je aanvraag naar info@taalinblokjes.nl

Download "Het Stappenplan Taal in Blokjes"

Bijlagen die in het stappenplan zijn genoemd

  1. Taal in Blokjes klassenbreed van groep 2 tot en met groep 8 als doorlopende leerlijn.pdf
  2. Werkvormen lezen en spellen met Taal in Blokjes in de klas.pdf
  3. Taal in Blokjes software.pdf
  4. Ondersteun je leerlingen met Veilig & Vlot verhalen
  5. Leerlingbegeleiding thuis - lezen en spellen met de Taal in Blokjes Reader.pdf
  6. Ketenzorg Taal in blokjes en F&L-methode

 

Bekijk ook onze nieuwste filmpjes Taal in Blokjes op school 1 en 2

Taal in blokjes in de klas deel 1: https://youtu.be/dp7zQ_1lHRg

Taal in blokjes in de klas deel 2: https://youtu.be/_4QvC2HdHaA


De Analyse Taal in Blokjes staat op de de website Dyslexie Centraal. Deze website is ontwikkeld in het kader van het Stimuleringsprogramma Aanpak Dyslexie en is bedoeld als centraal digitaal platform waarop ouders, leerlingen, professionals en beleidsmakers alle informatie kunnen vinden die zij nodig hebben over leesproblemen en dyslexie in onderwijs en zorg.

In 2022/2023 heeft het Expertisecentrum Nederlands een analyse van de werkzame componenten van Taal in Blokjes uitgevoerd als interventie voor lezen en spellen op ON3 niveau.

Bekijk deze analyse hier:

Deze analyse helpt onderwijsprofessionals om een afweging te maken voor een interventie op ondersteuningsniveau 3, op basis van beschreven didactische kenmerken en kenmerken die de effectiviteit van de interventie beïnvloeden.

De analyse is gemaakt op basis van bestudering van:

  • Handleiding
  • Oefenmappen en werkboeken
  • Materialen (zoals klankblokken, klank- en regelkaarten, spellen)
  • Module en Reader software

Een greep uit de conclusies en beoordelingen:

  • Het interventie programma voldoet aan alle bewezen effectieve didactische principes [link download hier de pdf] zie ook hieronder
  • Het interventieprogramma is wetenschappelijk onderbouwd.
  • Het interventieprogramma kan voor lezen èn spellen worden ingezet van groep 2/3 t/m groep 8. Er is een doorlopende leerlijn.
  • In het interventieprogramma wordt doelgericht en expliciet aandacht besteed aan letterkennis en fonologisch en fonemisch bewustzijn.
  • In het interventieprogramma worden oefeningen op letter/klank-, woord-, zins- en tekstniveau aangeboden.
  • De geoefende lees- en spellingmoeilijkheden worden toegepast in nieuwe en verschillende lees- en schrijfsituaties om te zorgen voor transfer.
  • In het interventieprogramma wordt aandacht besteed aan het herkennen van woordstructuren en spellingmoeilijkheden binnen een woord.
  • In het interventieprogramma wordt er bij het lezen eerst op accuratesse en daarna op tempo geoefend.
  • Er zijn veel keuzemogelijkheden om het programma uit te voeren, de workshops Taal in Blokjes kunnen helpen bij de implementatie van Taal in Blokjes op school.

Effectieve didactische kenmerken hieronder uit:  “Keuzehulp effectieve interventies ondersteuningsniveau 3 lezen en spellen 2021”.


Taal in Blokjes kan worden gebruikt vanaf de 2e helft van groep 2 (voorschotbenadering, serie 'het Voorlopertje') tot groep 8.

De hulp met lezen en spellen met Taal in Blokjes stopt niet na een jaar. De leerlingen kunnen doorgroeien in de methode en de extra ondersteuning kan – indien nodig – worden voortgezet.
Taal in Blokjes heeft een doorlopende leerlijn voor lezen en spellen zodat leerlingen die dat nodig hebben meerdere jaren optimaal kunnen profiteren van deze methode.
Taal in Blokjes kan worden ingezet op verschillende ondersteuningsniveaus: van minder naar meer intensief en omgekeerd. Afhankelijk van de situatie kunnen leerlingen bijvoorbeeld het ene jaar met Taal in Blokjes starten op Ondersteuningsniveau 2 (minder intensief) en het volgende jaar doorgaan op Ondersteuningsniveau 3 (meer intensief) of omgekeerd.
Zie voor de ondersteuningsniveaus  het Stappenplan implementatie Taal in Blokjes op school.

De materialen en werkvormen van Taal in Blokjes kunnen individueel, in groepjes en in de klas worden ingezet als ‘doorlopende leerlijn’. Taal in Blokjes is opgebouwd vanuit de woordstructuur. De indeling in leerjaren is een indicatie. Het niveau van de leerlingen is leidend. Afhankelijk van het niveau van lezen en spellen van leerlingen wordt het instapniveau bepaald en worden aanpassingen en keuzes gemaakt.

Zie voor een overzicht van de materialen bij de doorlopende leerlijn de pdf: Taal in Blokjes klassenbreed van groep 2 tot en met groep 8 als doorlopende leerlijn.pdf

 


De materialen en werkvormen van Taal in Blokjes kunnen individueel, in groepjes en in de klas worden ingezet vanaf 2e helft groep 2 t/m groep 8.  Taal in Blokjes  is opgebouwd vanuit de woordstructuur en heeft een ‘doorlopende leerlijn’. De indeling in leerjaren is een indicatie. Maatwerk is belangrijk, het niveau van de leerlingen is leidend.   Op basis van het niveau van lezen en spellen van de leerlingen wordt een instapniveau bepaald en worden aanpassingen en keuzes gemaakt m.b.t. de materialen en werkvormen.

Taal in Blokjes heeft:

  • Werkvormen voor zelfstandig gebruik, o.a. de werkboeken en de Taal in Blokjes Reader en Module software.
  • Interactieve werkvormen voor groepjes: samen doen en samen nakijken. Dit zijn diverse werkvormen voor lezen en spellen, o.a. blokwoorden maken met het blokwoordenboek en de leeskwartetten in opklimmende moeilijkheidsgraad.
  • Werkvormen die onder begeleiding van leerkracht of taalspecialist worden uitgevoerd, o.a. de extra werkvormen uit de handleiding/oefenmappen, dictees en auditieve oefeningen.

Taal in Blokjes is methode onafhankelijk en kan bij elke lees- en spellingmethode worden ingezet. Woorden zijn woorden. Taal in Blokjes werkt met woordstructuren en voegt een fonologische laag toe aan de woorden. Taal in Blokjes laat zien hoe woorden en regels in elkaar zitten. Naast de werkboeken en andere materialen van Taal in Blokjes kan je  uiteraard ook je eigen woordpakketten of je leesteksten gebruiken en met Taal in Blokjes fonologisch coderen.

Het is de bedoeling dat je met de degelijke fonologische basis van Taal in Blokjes aansluit bij de gebruikte schoolmethode (Veilig Leren Lezen, Taaljournaal, Staal, Taalactief, enz.). De kleurcodering van Taal in Blokjes kan ook in de werkboeken van de op school gebruikte taalmethode worden voortgezet. Dit zorgt voor een mooie integratie tussen Taal in Blokjes en de schoolmethode. De leerling heeft dan niet het idee met twee verschillende dingen bezig te zijn.

Een goede fonologische basis is noodzakelijk om veel spellingregels goed te kunnen toepassen. Taal in Blokjes kan gecombineerd worden met de uitleg van de basisregels van de taalmethode die op school wordt gebruikt.

Leerlingen die niet zo sterk zijn in taal of juist heel veel moeite hebben met het begrijpen van ons taalsysteem begrijpen de fonologische component van regels meestal niet goed en blijven fouten maken. Regels kunnen zij wel uit het hoofd leren maar het toepassen is iets anders. Dit heeft consequenties voor spellen (schrijf je taaken, taken of takken?) én voor lezen (lees je taken of takken als er taken staat? is het hamer of hammer?).

In de workshop Taal in Blokjes wordt nader ingegaan op de regelsystematiek en op de leenwoordspelling.

Bekijk de Workshop Taal in Blokjes

Meer weten over jouw taalmethode in combinatie met Taal in Blokjes? Vul de naam van je methode in in het zoekvak van de faq pagina.


Taal in Blokjes is methode onafhankelijk en kan naast elke lees- en spellingmethode worden gebruikt. Woorden zijn woorden. Taal in Blokjes voegt met name fonologische informatie toe aan bestaande lees- en spellingmethodes (vaste kleuren voor soorten klinkers en medeklinkers).

Voor specifieke aansluiting op taalmethodes zie de andere vragen in de sectie "Taal in Blokjes in combinatie met Taalmethodes"


Ja, dat kan. Taal in Blokjes is methode-onafhankelijk en kan individueel, in groepjes en in de klas bij elke taalmethode worden gebruikt.

Vul je taalmethode in in het zoekvak van de FAQ-sectie en kijk of jouw taalmethode erbij staat.

Gebruik de materialen, werkboeken, software en de werkvormen van Taal in Blokjes naast de gebruikte taalmethode. Zie voor meer informatie onze website taalinblokjes.nl, bekijk ook het Inspiratieboek Taal in Blokjes en het Stappenplan implementatie Taal in Blokjes op school. 

De voorkeur is om -indien mogelijk- door te gaan met (een selectie) van de leerstof van de reguliere taalmethode en dit te combineren met Taal in Blokjes.
Je kan bijvoorbeeld woorden van de reguliere taalmethode die voor de leerling niet te moeilijk zijn gebruiken met de werkvormen van Taal in Blokjes. Denk hierbij aan blokwoorden maken en opschrijven, woorden coderen, woorden van de taalmethode invoegen in de Taal in Blokjes Reader software en gecodeerd laten lezen vóór het maken van blokwoorden etc.

Afhankelijk van de situatie kunnen leerlingen bijvoorbeeld het ene jaar met Taal in Blokjes starten op Ondersteuningsniveau 1 of 2 (minder intensief) en het volgende jaar doorgaan op Ondersteuningsniveau 2 of 3 (meer intensief) of omgekeerd. Bekijk de basisopzetten op verschillende ondersteuningsniveaus in het Stappenplan.

Taal in Blokjes kan ook als evidence-based interventie voor lezen én voor spellen op ondersteuningsniveau 2 en 3 worden ingezet als voortraject van de vergoede dyslexiezorg.


Taal in Blokjes is een geïntegreerde methode voor lezen én spelling. Lezen en spelling zijn twee kanten van dezelfde munt, ze hebben allebei betrekking op dezelfde Nederlandse woorden.

De werkvormen voor lezen (decoderen) en spellen (coderen) versterken elkaar en vullen elkaar aan binnen deze methode. Zo geeft het fonologisch coderen van teksten (klanken kleuren) ook inzicht in de spelling van woorden. Naar gelang het leerdoel kan het accent wel meer op lezen of op spelling komen te liggen.

Zie ook:


Omdat Taal in Blokjes een fonologische methode is met vaste kleuren voor klanken en regelafspraken die gekoppeld zijn aan de klanken. Lezen en spellen zijn geïntegreerd binnen één methode, de werkvormen voor lezen ondersteunen het spellen en andersom. De woordstructuren worden expliciet uitgelegd en geoefend. De schriftelijke taal wordt in kleine logische stapjes uitgelegd en elk voorgaand niveau komt weer terug in een hoger niveau.

Bij Taal in Blokjes leren de leerlingen hoe woorden in elkaar zitten met horen, zien, voelen en zelf doen. De methode is multisensorieel: auditief, visueel, tactiel/motorisch. In het algemeen is het zo dat je makkelijker leert naarmate er meer zintuigen worden ingeschakeld.

Het begrijpen hoe woorden in elkaar zitten, vergemakkelijkt het proces van lezen en spellen. De leerling leert hoe je de geheime code van de taal kan kraken.

Voor lezen moet een leerling begrijpen hoe woorden in elkaar zitten, bijvoorbeeld: hoe lees je lange woorden, hoe spreek je woorden uit met de regels voor de korte en de lange klinkers, Wanneer lees je ‘haken’ en wanneer lees je ‘hakken’? Hoe herken je de stomme klinkers in woord zoals in ‘boekje’, ‘begin’ en ‘fluisteren’? Dit is belangrijk voor de uitspraak. Met lezen kunnen woorden sneller ‘ontsleuteld’ worden als de leerling begrijpt hoe woorden in elkaar zitten.

Om een woord goed op te schrijven, moet een leerling eerst begrijpen hoe een woord in elkaar zit. Hierbij kan (veel) lezen erg nuttig zijn. Zeker als de woorden op klank zijn gecodeerd. Eerst kijken hoe woorden in elkaar zitten en dan zelf doen: van decoderen naar coderen. Welke klanken zijn er gebruikt en welke regels zijn er toegepast? Wanneer schrijf je ‘haken’ en wanneer schrijf je ‘hakken’? Alle woorden uit het hoofd leren kan niet, onze taal is gebouwd op klanken en regels.

Ga naar www.taalinblokjes.nl

Bekijk ook het Inspiratieboek Taal in Blokjes. In het Inspiratieboek Taal in Blokjes (48 blz.) staat veel informatie over de methode en alle materialen en software worden beschreven met doelstelling, uitleg en voorbeelden. Je kan de papieren versie kosteloos aanvragen bij info@taalinblokjes.nl Samen met het Stappenplan kan het Inspiratieboek helpen om een eerste keuze te maken.

 

Op deze pagina