Starten met Taal in Blokjes op school
Snel wegwijs worden in Taal in Blokjes? Bekijk hier de onderstaande onderwerpen op volgorde of ga gelijk naar het onderwerp waarmee je wilt beginnen.
Materialen, software en werkvormen van Taal in Blokjes
Hier worden de basiswerkvormen van Taal in Blokjes uitgelegd. Hier lees je welke materialen, software en werkvormen Taal in Blokjes heeft en hoe je deze kan gebruiken op school en in de praktijk.
Software van Taal in Blokjes
Bekijk de Taal in Blokjes Reader software en De Taal in Blokjes Module software voor lezen en spellen.
Video’s van Taal in Blokjes op school
Ontdek de inspirerende video’s die laten zien hoe Taal in Blokjes in de praktijk wordt toegepast.
Stappenplan Implementatie Taal in Blokjes op school
Dit stappenplan geeft een basisopzet met materialen en werkvormen van Taal in Blokjes voor de Ondersteuningsniveaus 1, 2 en 3. Ook vind je hier een opzet voor de Voorschotbenadering in groep 2.
Taal in Blokjes is een uitsnede van het F&L-behandelprogramma. Voor Ondersteuningsniveau 4 hebben wij het F&L-behandelprogramma voor de behandeling van dyslexie en hardnekkige lees- en spellingsproblemen.
Basisopzet materialen en werkvormen
Welke materialen, software en werkvormen van Taal in Blokjes heb je nodig als je op school of in je praktijk met Taal in Blokjes aan de slag wilt?
Ondersteuningsniveau 1
Goed lees- en spellingonderwijs in klassenverband. Taal in Blokjes kan hierbij helpen.
Ondersteuningsniveau 2
Extra begeleiding in de klas met Taal in Blokjes.
Ondersteuningsniveau 3
Specifieke interventie op school met Taal in Blokjes.
Ondersteuningsniveau 4
Behandeling van dyslexie met het F&L-behandelprogramma® .
Voorschotbenadering
Leerlingen ondersteunen die moeite hebben met de taalvaardigheden van de beginnende geletterdheid (vanaf de tweede helft van groep 2).
Workshop Taal in Blokjes
Je kan ook de workshop Taal in Blokjes volgen. Zo leer je in korte tijd hoe je Taal in Blokjes op school en in de praktijk kan inzetten en op welk niveau je gaat instappen. Met de praktische voorbeelden en materialen van de workshop kan je gelijk aan de slag met Taal in Blokjes.
Veelgestelde vragen (FAQ)
Hier staan antwoorden op veel praktische vragen. Bijvoorbeeld wat is de serie “het Voorlopertje”, hoe kan je Taal in Blokjes combineren met een bepaalde taalmethode, kan je Taal in Blokjes gebruiken bij TOS en NT2 leerlingen? Verder specifieke taalvragen en nog veel meer.
Meer weten?
Taal in Blokjes is voor: Taal in Blokjes kan ook als evidence-based interventie voor lezen én voor spellen op ondersteuningsniveau 2 en 3 worden ingezet, bijvoorbeeld als voortraject van de vergoede dyslexiezorg. Meer informatie? Het ‘Stappenplan implementatie Taal in Blokjes op school’ geeft: Bekijk hiervoor het Stappenplan Implementatie Taal in Blokjes op school met bijlagen. Bekijk het “Stappenplan implementatie Taal in Blokjes op school” Uiteraard zijn er veel variaties in aanpak mogelijk, afhankelijk van de manier waarop je Taal in Blokjes wilt gaan inzetten. Bekijk ook de de Voorschotbenadering en bijlagen bij het Stappenplan en het Inspiratieboek Taal in Blokjes. Bekijk het inspiratieboek Taal in Blokjes In het Inspiratieboek Taal in Blokjes (48 blz.) staat veel informatie over de methode en alle materialen en software worden beschreven met doelstelling, uitleg en voorbeelden. Samen met het Stappenplan kan het Inspiratieboek helpen om een eerste keuze te maken. Ja, zeker als de dyslexiebehandeling plaatsvindt met het F&L-behandelprogramma want dit is het vervolg op Taal in Blokjes. Taal in Blokjes is een uitsnede van de F&L-methode Zie ook: Hoe worden Taal in Blokjes en de F&L-methode® ingezet bij de ketenzorg? Een goede basisopzet bestaat uit de volgende onderdelen: foto kinderen springpleinen blz 18 Daarnaast kan je de volgende materialen toevoegen zoals woordbouwkaartjes, (magnetische) letters, bordspellen, dobbelspel, klankenbingo, poster voor in de klas, spiekpen, basiskaarten op A4 niveau waar de klankblokjes op passen, stickers met de basiskaart etc. Deze materialen bieden enorm veel afwisseling! Voor meer informatie en een overzicht van de materialen ga naar: Wil je starten met onze workshop Taal in Blokjes? ga naar [link] Bij de aanschaf van materialen en software kan hier rekening mee worden gehouden. Afhankelijk van de situatie kunnen leerlingen bijvoorbeeld het ene jaar met Taal in Blokjes starten op Ondersteuningsniveau 2 (minder intensief) en het volgende jaar doorgaan op Ondersteuningsniveau 3 (meer intensief) of omgekeerd. Taal in Blokjes kan op verschillende ondersteuningsniveaus worden gebruikt naast de reguliere taalmethode. Bekijk hiervoor het Stappenplan implementatie Taal in Blokjes op school. Kijk naar het Stappenplan Implementatie Taal in Blokjes op school, hier staan onder andere basisopzetten in voor de ondersteuningsniveaus 1,2 en 3 en voorbeelden van werkvormen. Per ondersteuningsniveau wordt een basisopzet voor de aanschaf van werkboeken en materialen gegeven. Kijk ook naar het Inspiratieboek Taal in Blokjes voor een overzicht van werkboeken, materialen, werkvormen en software. Voor informatie over de Taal in Blokjes software ga naar: Wist je dat je met de Taal in Blokjes software ook een lees- en spellingtraining kan opzetten om op school en thuis te oefenen? Op de website https://www.taalinblokjes.nl/videos/ staan een aantal video's waarin leerlingen oefenen met een aantal werkvormen van Taal in Blokjes. Je kan ook overwegen om onze Workshop Taal in Blokjes te volgen. In de workshop leren leerkrachten/ taalspecialisten etc. onder andere om het lezen en spellen te beoordelen aan de hand van een casus (niveau, foutenanalyse, observaties) en om het instapniveau van de Taal in Blokjes behandeling te bepalen. Vervolgens wordt een behandelplan opgezet met de werkboeken, materialen en software van Taal in Blokjes. Taal in Blokjes kan worden ingezet als: als software voor het verbeteren van de klank-teken koppeling, de spelling en de leesvaardigheid op woord- en tekstniveau voor groep 3 tot groep 8: Taal in Blokjes Reader software en Taal in Blokjes Module software Meer weten? Op onze website taalinblokjes.nl staat een overzicht van materialen, werkboeken, software en werkvormen. Bekijk ook de digitale of papieren versie van het Inspiratieboek Taal in Blokjes https://www.taalinblokjes.nl/inspiratieboek-taal-in-blokjes/ Samen met het Stappenplan implementatie Taal in Blokjes op school kan het Inspiratieboek helpen om een eerste keuze te maken. Er zijn ook workshops Taal in Blokjes waarmee je leert werken met de materialen. In de workshop worden de uitgangspunten en kenmerken van Taal in Blokjes besproken, je oefent met de werkvormen en je leert hoe je Taal in Blokjes op school kan inzetten op verschillende ondersteuningsniveaus. Je leert hoe je het instapniveau van een interventie kan bepalen en een behandelplan opzet. Ook de aansluiting bij taalmethodes en komt aan bod. Deelnamecertificaat, zelfstudie-opdrachten en accreditatie Je kan kiezen voor een deelnamecertificaat voor 12 uur zonder zelfstudie-opdrachten, of voor 24 uur incl. zelfstudie-opdrachten. Voor meer informatie over workshop data, het programma, de kosten en de aanmelding ga naar https://www.taalinblokjes.nl/workshop-info/ Jazeker, zie hiervoor de FAQ's: Zie ook “Ik wil een behandelplan lezen en spellen voor een leerling samenstellen met Taal in Blokjes, hoe pak ik dat aan?” Ja. Op de website taalinblokjes.nl staan video's die op een school zijn gefilmd. Deze geven informatie en inspiratie over de toepassing van Taal in Blokjes in groepjes of in de klas. Voor meer video's zie: https://www.taalinblokjes.nl/videos/ Denk bij een basisopzet aan: Kijk naar het Stappenplan Implementatie Taal in Blokjes op school, hier staan onder andere basisopzetten in voor de ondersteuningsniveaus 1,2 en 3 en voorbeelden van werkvormen. Per ondersteuningsniveau wordt een basisopzet voor de aanschaf van werkboeken en materialen gegeven. Kijk ook naar het Inspiratieboek Taal in Blokjes voor een overzicht van werkboeken, materialen, werkvormen en software. Voor informatie over de Taal in Blokjes software ga naar: Wist je dat je met de Taal in Blokjes software ook een lees- en spellingtraining kan opzetten om op school en thuis te oefenen? Op de website https://www.taalinblokjes.nl/videos/ staan een aantal video's waarin leerlingen oefenen met een aantal werkvormen van Taal in Blokjes. Je kan ook overwegen om onze Workshop Taal in Blokjes te volgen. In de workshop leren leerkrachten/ taalspecialisten etc. onder andere om het lezen en spellen te beoordelen aan de hand van een casus (niveau, foutenanalyse, observaties) en om het instapniveau van de Taal in Blokjes behandeling te bepalen. Vervolgens wordt een behandelplan opgezet met de werkboeken, materialen en software van Taal in Blokjes. In het “Stappenplan implementatie Taal in Blokjes op school” wordt per ondersteuningsniveau een basisopzet voor materialen, werkboeken, software en werkvormen beschreven. Het ‘Stappenplan implementatie Taal in Blokjes op school’ geeft: basisopzetten voor de aanschaf en het gebruik van materiaal, werkboeken en software op verschillende ondersteuningsniveaus Tip: gebruik het Stappenplan en het Inspiratieboek Taal in Blokjes als basis voor je eigen stappenplan. Natuurlijk zijn er veel variaties in aanpak mogelijk. Dit is afhankelijk van de wensen, doelen en mogelijkheden van de school die met Taal in Blokjes gaat werken. Je kan het Stappenplan inzien en downloaden door op onderstaande link te drukken. Het Stappenplan kan ook worden gemaild. Mail je aanvraag naar info@taalinblokjes.nl Download "Het Stappenplan Taal in Blokjes" Bijlagen die in het stappenplan zijn genoemd Bekijk ook onze nieuwste filmpjes Taal in Blokjes op school 1 en 2 Taal in blokjes in de klas deel 1: https://youtu.be/dp7zQ_1lHRg Taal in blokjes in de klas deel 2: https://youtu.be/_4QvC2HdHaA In 2022/2023 heeft het Expertisecentrum Nederlands een analyse van de werkzame componenten van Taal in Blokjes uitgevoerd als interventie voor lezen en spellen op ON3 niveau. Bekijk deze analyse hier: De analyse is gemaakt op basis van bestudering van: Een greep uit de conclusies en beoordelingen: De hulp met lezen en spellen met Taal in Blokjes stopt niet na een jaar. De leerlingen kunnen doorgroeien in de methode en de extra ondersteuning kan – indien nodig – worden voortgezet. De materialen en werkvormen van Taal in Blokjes kunnen individueel, in groepjes en in de klas worden ingezet als ‘doorlopende leerlijn’. Taal in Blokjes is opgebouwd vanuit de woordstructuur. De indeling in leerjaren is een indicatie. Het niveau van de leerlingen is leidend. Afhankelijk van het niveau van lezen en spellen van leerlingen wordt het instapniveau bepaald en worden aanpassingen en keuzes gemaakt. Zie voor een overzicht van de materialen bij de doorlopende leerlijn de pdf: Taal in Blokjes klassenbreed van groep 2 tot en met groep 8 als doorlopende leerlijn.pdf Taal in Blokjes heeft: Het is de bedoeling dat je met de degelijke fonologische basis van Taal in Blokjes aansluit bij de gebruikte schoolmethode (Veilig Leren Lezen, Taaljournaal, Staal, Taalactief, enz.). De kleurcodering van Taal in Blokjes kan ook in de werkboeken van de op school gebruikte taalmethode worden voortgezet. Dit zorgt voor een mooie integratie tussen Taal in Blokjes en de schoolmethode. De leerling heeft dan niet het idee met twee verschillende dingen bezig te zijn. Een goede fonologische basis is noodzakelijk om veel spellingregels goed te kunnen toepassen. Taal in Blokjes kan gecombineerd worden met de uitleg van de basisregels van de taalmethode die op school wordt gebruikt. Leerlingen die niet zo sterk zijn in taal of juist heel veel moeite hebben met het begrijpen van ons taalsysteem begrijpen de fonologische component van regels meestal niet goed en blijven fouten maken. Regels kunnen zij wel uit het hoofd leren maar het toepassen is iets anders. Dit heeft consequenties voor spellen (schrijf je taaken, taken of takken?) én voor lezen (lees je taken of takken als er taken staat? is het hamer of hammer?). In de workshop Taal in Blokjes wordt nader ingegaan op de regelsystematiek en op de leenwoordspelling. Bekijk de Workshop Taal in Blokjes Meer weten over jouw taalmethode in combinatie met Taal in Blokjes? Vul de naam van je methode in in het zoekvak van de faq pagina. Taal in Blokjes is methode onafhankelijk en kan naast elke lees- en spellingmethode worden gebruikt. Woorden zijn woorden. Taal in Blokjes voegt met name fonologische informatie toe aan bestaande lees- en spellingmethodes (vaste kleuren voor soorten klinkers en medeklinkers). Voor specifieke aansluiting op taalmethodes zie de andere vragen in de sectie "Taal in Blokjes in combinatie met Taalmethodes" Ja, dat kan. Taal in Blokjes is methode-onafhankelijk en kan individueel, in groepjes en in de klas bij elke taalmethode worden gebruikt. Vul je taalmethode in in het zoekvak van de FAQ-sectie en kijk of jouw taalmethode erbij staat. Gebruik de materialen, werkboeken, software en de werkvormen van Taal in Blokjes naast de gebruikte taalmethode. Zie voor meer informatie onze website taalinblokjes.nl, bekijk ook het Inspiratieboek Taal in Blokjes en het Stappenplan implementatie Taal in Blokjes op school. De voorkeur is om -indien mogelijk- door te gaan met (een selectie) van de leerstof van de reguliere taalmethode en dit te combineren met Taal in Blokjes. Afhankelijk van de situatie kunnen leerlingen bijvoorbeeld het ene jaar met Taal in Blokjes starten op Ondersteuningsniveau 1 of 2 (minder intensief) en het volgende jaar doorgaan op Ondersteuningsniveau 2 of 3 (meer intensief) of omgekeerd. Bekijk de basisopzetten op verschillende ondersteuningsniveaus in het Stappenplan. Taal in Blokjes kan ook als evidence-based interventie voor lezen én voor spellen op ondersteuningsniveau 2 en 3 worden ingezet als voortraject van de vergoede dyslexiezorg. De werkvormen voor lezen (decoderen) en spellen (coderen) versterken elkaar en vullen elkaar aan binnen deze methode. Zo geeft het fonologisch coderen van teksten (klanken kleuren) ook inzicht in de spelling van woorden. Naar gelang het leerdoel kan het accent wel meer op lezen of op spelling komen te liggen. Zie ook: Bij Taal in Blokjes leren de leerlingen hoe woorden in elkaar zitten met horen, zien, voelen en zelf doen. De methode is multisensorieel: auditief, visueel, tactiel/motorisch. In het algemeen is het zo dat je makkelijker leert naarmate er meer zintuigen worden ingeschakeld. Het begrijpen hoe woorden in elkaar zitten, vergemakkelijkt het proces van lezen en spellen. De leerling leert hoe je de geheime code van de taal kan kraken. Voor lezen moet een leerling begrijpen hoe woorden in elkaar zitten, bijvoorbeeld: hoe lees je lange woorden, hoe spreek je woorden uit met de regels voor de korte en de lange klinkers, Wanneer lees je ‘haken’ en wanneer lees je ‘hakken’? Hoe herken je de stomme klinkers in woord zoals in ‘boekje’, ‘begin’ en ‘fluisteren’? Dit is belangrijk voor de uitspraak. Met lezen kunnen woorden sneller ‘ontsleuteld’ worden als de leerling begrijpt hoe woorden in elkaar zitten. Ga naar www.taalinblokjes.nl Bekijk ook het Inspiratieboek Taal in Blokjes. In het Inspiratieboek Taal in Blokjes (48 blz.) staat veel informatie over de methode en alle materialen en software worden beschreven met doelstelling, uitleg en voorbeelden. Je kan de papieren versie kosteloos aanvragen bij info@taalinblokjes.nl Samen met het Stappenplan kan het Inspiratieboek helpen om een eerste keuze te maken.

Bekijk het Stappenplan implementatie Taal in Blokjes
- tips voor gebruik op school,
- een basisopzet voor de aanschaf van materiaal,
- een voorbeeld van een stappenplan voor de implementatie van Taal in blokjes op school vanaf groep 2, van minder naar meer intensief, ingedeeld op de verschillende ondersteuningsniveaus. Uiteraard zijn er veel variaties in aanpak mogelijk, afhankelijk van de manier waarop een school Taal in Blokjes wil gaan inzetten.
Bekijk ook het Inspiratieboek Taal in Blokjes. In het Inspiratieboek Taal in Blokjes (48 blz.) staat veel informatie over de methode en alle materialen en software worden beschreven met doelstelling, uitleg en voorbeelden. Je kan de papieren versie kosteloos aanvragen bij info@taalinblokjes.nl Samen met het Stappenplan kan het Inspiratieboek helpen om een eerste keuze te maken.
In het Stappenplan wordt per ondersteuningsniveau een basisopzet voor materialen, werkboeken, software en werkvormen beschreven (van minder naar meer intensief of soms omgekeerd afhankelijk van de situatie).
Het ‘Stappenplan implementatie Taal in Blokjes op school’ geeft:
- tips voor gebruik op school,
- een basisopzet voor de aanschaf van materiaal voor ON1, ON2 en ON3,
- een voorbeeld van een stappenplan voor de implementatie van Taal in blokjes op school vanaf 2e helft groep 2 tot groep 8.

- website taalinblokjes.nl
- intro verhaal en link naar Inspiratieboek
- bijlage pdf software (bijlage uit het stappenplan)
- pdf doorlopende leerlijn (bijlage uit het stappenplan)
heb je een leuke foto voor workshops?
Taal in Blokjes kan individueel, in groepjes of in de klas op elk ondersteuningsniveau worden ingezet.
Er zijn werkvormen voor:
Taal in Blokjes stopt niet in groep 4 of 5. Taal in Blokjes heeft een doorlopende leerlijn tot en met groep 8, zodat leerlingen die dat nodig hebben meerdere jaren optimaal kunnen profiteren van deze methode.
In het Inspiratieboek Taal in Blokjes (48 blz.) staat veel informatie over de methode en de basiswerkvormen lezen en spellen. Alle materialen en software worden beschreven met doelstelling, uitleg en voorbeelden. Bekijk het Inspiratieboek digitaal of vraag een exemplaar aan bij info@taalinblokjes.nl
Taal in Blokjes Reader software en de Taal in Blokjes Module software 
Ga naar Leerlingbegeleiding thuis - lezen en spellen met de Taal in Blokjes Reader.pdf voor een voorbeeld van een behandelplan lezen en spellen met de Taal in Blokjes Reader software.
In het “Stappenplan implementatie Taal in Blokjes op school” wordt per ondersteuningsniveau een basisopzet voor materialen, werkboeken, software en werkvormen beschreven. Bekijk dit Stappenplan online of mail hiervoor naar info@taalinblokjes.nl
Het Inspiratieboek Taal in Blokjes is een boekje van 48 bladzijdes waarin alle materialen en software worden beschreven met doelstelling, uitleg en voorbeelden. Tevens bevat het Inspiratieboek veel informatie over de methode en de basiswerkvormen lezen en spellen met Taal in Blokjes. De papieren versie kan kosteloos worden aangevraagd en opgestuurd. Mail hiervoor naar info@taalinblokjes.nl
Meer weten? zie: https://www.taalinblokjes.nl/workshop-info/
Ja, wij geven ook workshops. In de workshop Taal in Blokjes leer je hoe je Taal in Blokjes kan gebruiken op school of in je praktijk. De workshop is zo opgezet dat je direct met de werkvormen en materialen van Taal in Blokjes op school aan de slag kan.
In de workshop wordt de opbouw van de woordstructuren in leermodules van Taal in Blokjes uitgelegd. Elke leermodule is afgestemd op de werkboeken, de werkbladen, de software en de overige materialen van Taal in Blokjes. Bij elke module wordt aangegeven welke materialen je kan inzetten en hoe je deze in een behandelprogramma met weektaken voor de leerling kan gebruiken
Wij geven workshops Taal in Blokjes in Leerdam en in België. De workshop Taal in Blokjes kan ook 'in company' worden gegeven, bijvoorbeeld bij jou op school, binnen een samenwerkingsverband of bij een intervisiegroep. Zo kan je de workshop vlakbij volgen, samen met al je collega's. Meer informatie? Mail hiervoor naar bianca@taalinblokjes.nl.
Accreditatie voor logopedisten (NVLF / Stichting ADAP): de workshop is geaccrediteerd voor 20 uur incl. zelfstudie-opdrachten.
Zie ook “het sprekende klankenbord” "En het leeshappertje"
Er zijn verschillende manieren om een behandelplan samen te stellen. Begin met het vaststellen van het instapniveau en het gewenste ondersteuningsniveau (van minder naar meer intensief). Kies vervolgens de materialen uit voor lezen en spellen.
- basisset uitgebreid met klankblokken, gekleurde markers en klank-teken kaartjes,
- werkboeken Taal in Blokjes,
- bijbehorende handleiding/oefenmappen,
- springpleinen uitgebreid,
- lees- en woordstructuur kwartetten,
- Taal in Blokjes Reader software (eventueel ook Taal in Blokjes Module software)
In het Inspiratieboek Taal in Blokjes (48 blz.) staat veel informatie over de methode en de basiswerkvormen lezen en spellen. Alle materialen en software worden beschreven met doelstelling, uitleg en voorbeelden. Bekijk het Inspiratieboek digitaal of vraag een exemplaar aan bij info@taalinblokjes.nl
Taal in Blokjes Reader software en de Taal in Blokjes Module software 
Ga naar Leerlingbegeleiding thuis - lezen en spellen met de Taal in Blokjes Reader.pdf voor een voorbeeld van een behandelplan lezen en spellen met de Taal in Blokjes Reader software.
Het Stappenplan Implementatie Taal in Blokjes op school geeft een basisopzet van groep 2 t/m groep 8 voor de Ondersteuningsniveaus 1, 2 en 3 van minder naar meer intensief (of soms omgekeerd afhankelijk van de situatie).
- een stappenplan voor de implementatie van Taal in Blokjes op school vanaf groep 2 (voorschotbenadering) van minder naar meer intensief, ingedeeld in ON 1, ON 2, ON3.
- uitleg van werkvormen en tips voor gebruik op school.
De Analyse Taal in Blokjes staat op de de website Dyslexie Centraal. Deze website is ontwikkeld in het kader van het Stimuleringsprogramma Aanpak Dyslexie en is bedoeld als centraal digitaal platform waarop ouders, leerlingen, professionals en beleidsmakers alle informatie kunnen vinden die zij nodig hebben over leesproblemen en dyslexie in onderwijs en zorg.
Taal in Blokjes kan worden gebruikt vanaf de 2e helft van groep 2 (voorschotbenadering, serie 'het Voorlopertje') tot groep 8.
Taal in Blokjes heeft een doorlopende leerlijn voor lezen en spellen zodat leerlingen die dat nodig hebben meerdere jaren optimaal kunnen profiteren van deze methode.
Taal in Blokjes kan worden ingezet op verschillende ondersteuningsniveaus: van minder naar meer intensief en omgekeerd. Afhankelijk van de situatie kunnen leerlingen bijvoorbeeld het ene jaar met Taal in Blokjes starten op Ondersteuningsniveau 2 (minder intensief) en het volgende jaar doorgaan op Ondersteuningsniveau 3 (meer intensief) of omgekeerd.
Zie voor de ondersteuningsniveaus het Stappenplan implementatie Taal in Blokjes op school.
De materialen en werkvormen van Taal in Blokjes kunnen individueel, in groepjes en in de klas worden ingezet vanaf 2e helft groep 2 t/m groep 8. Taal in Blokjes is opgebouwd vanuit de woordstructuur en heeft een ‘doorlopende leerlijn’. De indeling in leerjaren is een indicatie. Maatwerk is belangrijk, het niveau van de leerlingen is leidend. Op basis van het niveau van lezen en spellen van de leerlingen wordt een instapniveau bepaald en worden aanpassingen en keuzes gemaakt m.b.t. de materialen en werkvormen.
Taal in Blokjes is methode onafhankelijk en kan bij elke lees- en spellingmethode worden ingezet. Woorden zijn woorden. Taal in Blokjes werkt met woordstructuren en voegt een fonologische laag toe aan de woorden. Taal in Blokjes laat zien hoe woorden en regels in elkaar zitten. Naast de werkboeken en andere materialen van Taal in Blokjes kan je uiteraard ook je eigen woordpakketten of je leesteksten gebruiken en met Taal in Blokjes fonologisch coderen.
Je kan bijvoorbeeld woorden van de reguliere taalmethode die voor de leerling niet te moeilijk zijn gebruiken met de werkvormen van Taal in Blokjes. Denk hierbij aan blokwoorden maken en opschrijven, woorden coderen, woorden van de taalmethode invoegen in de Taal in Blokjes Reader software en gecodeerd laten lezen vóór het maken van blokwoorden etc.
Taal in Blokjes is een geïntegreerde methode voor lezen én spelling. Lezen en spelling zijn twee kanten van dezelfde munt, ze hebben allebei betrekking op dezelfde Nederlandse woorden.

Omdat Taal in Blokjes een fonologische methode is met vaste kleuren voor klanken en regelafspraken die gekoppeld zijn aan de klanken. Lezen en spellen zijn geïntegreerd binnen één methode, de werkvormen voor lezen ondersteunen het spellen en andersom. De woordstructuren worden expliciet uitgelegd en geoefend. De schriftelijke taal wordt in kleine logische stapjes uitgelegd en elk voorgaand niveau komt weer terug in een hoger niveau.
Om een woord goed op te schrijven, moet een leerling eerst begrijpen hoe een woord in elkaar zit. Hierbij kan (veel) lezen erg nuttig zijn. Zeker als de woorden op klank zijn gecodeerd. Eerst kijken hoe woorden in elkaar zitten en dan zelf doen: van decoderen naar coderen. Welke klanken zijn er gebruikt en welke regels zijn er toegepast? Wanneer schrijf je ‘haken’ en wanneer schrijf je ‘hakken’? Alle woorden uit het hoofd leren kan niet, onze taal is gebouwd op klanken en regels.

