Werkboeken, extra materialen en spelend leren

Veel materialen, werkboeken en software van Taal in Blokjes zijn ook geschikt voor het oefenen thuis en voor het thuisonderwijs. Vraag advies aan de leerkracht op welk niveau je het beste kan beginnen. Hieronder volgt een overzicht van de materialen, software en werkvormen die je thuis met je kind kan gebruiken.

Heb je al het startpakket Taal in Blokjes met de Taal in Blokjes Reader software? En wil je extra oefenen met Taal in Blokjes? Kijk dan naar onderstaande suggesties en tips voor aanvullende oefeningen.

Klik op de blauwe link van de productnaam om naar het product in de webshop te gaan.

Werkboeken Taal in Blokjes

Werkboek Voorlopertje

Het werkboek Voorlopertje Taal in Blokjes is een stap voor stap kennismaking met de letters en de eerste woordjes voor leerlingen vanaf de tweede helft van groep 2 en voor leerlingen uit groep 3. Elke letter wordt aangeboden met een kapstokwoord en een plaatje als ondersteuning. In elke opdracht komen alle klanken met de bijbehorende kapstokwoorden en plaatjes weer aan bod.

Bij de serie Voorlopertje heeft een eigen poster en klank-teken kaartjes. Werkboek 1 is het vervolg.

Bekijk hoe het voorlopertje gebruikt wordt, bij werkvormen: Werkboeken en Handleidingen – Voorlopertje.

Werkboeken 1 t/m 10

Je kan  de Werkboeken van Taal in Blokjes gebruiken, bekijk de inhoud van de werkboeken en handleiding/oefenmappen. Overleg met de leerkracht op wel niveau je het beste kan instappen. Elk werkboek heeft bladzijdes met een voorbeeld in kleur van de opdracht. Je kind ziet snel wat de bedoeling is en kan in principe zelfstandig met het werkboek aan de slag. Laat je kind bijvoorbeeld elke dag 3 bladzijdes uit het werkboek maken. Gebruik de bijbehorende handleiding/oefenmappen voor de extra oefeningen, de opdrachten zijn gekoppeld aan de bladzijdes van elk werkboek.

Bekijk hoe de werkboeken gebruikt worden, bij werkvormen: Werkboeken en Handleidingen.

Spelend leren

Lees- en woordstructuurkwartetten

Om het lezen te oefenen en de kennis van woordstructuren te verbeteren zijn de kwartetten van Taal in Blokjes heel geschikt. Bij de kwartetten moet elke speler telkens alle woorden lezen en vergelijken met de gekleurde blokwoorden op de kaartjes. Je kind moet zo al gauw honderd woorden lezen bij een potje kwartetten. Door er een spel van te maken, wordt het lezen gestimuleerd zonder dat je kind de indruk heeft dat het om lezen gaat. Het is een uitdagend spel, ook voor de ouders, broertjes en zusjes. Iedereen thuis kan meedoen!

Je kan een kwartet opdelen in kleine (oneven) potjes en de niveaus van de kwartetten mixen zodat je elke keer een originele combinatie hebt. Je kan steeds een niveau hoger gaan, we hebben 8 kwartetten en een Sinterklaaskwartet. De niveaus van de kwartetten lopen gelijk met de werkboeken.

Bekijk hoe de kwartetten gebruikt worden, bij werkvormen: kwartetten: woordstructuren herkennen.

Woordbouwkaartjes

Gebruik de woordbouwkaartjes naar plastic woordbouwkaartjes voor scrabble of bijvoorbeeld kruiswoorden. Je kan ook werken met een woordwaarde waarbij ‘moeilijke’ woorden beloond worden. Klank-lettermemory is ook een mogelijkheid. Iedereen kan meedoen!

Bekijk hoe de Woordbouwkaartjes gebruikt worden, bij werkvormen: woordbouwkaartjes voor scrabble, kruiswoorden en memory.

Taal in Blokjes Dobbelspel

Iedereen kan met het Dobbelspel meedoen. Bij dictees en werkbladen worden woorden altijd voorgezegd. Met het dobbelspel bedenken leerlingen zelf woorden. Als je een verhaal schrijft, moet je toch ook zelf bedenken hoe je woorden goed schrijft? Zij gebruiken daarbij de klankblokjes die zij met de klankdobbelstenen hebben ‘gewonnen’.  De kleurvlakken van de dobbelstenen zijn ingesteld op de frequentie van de Nederlandse klanken zodat er altijd blokjes worden gepakt waar je woorden mee kan maken.

De uitdaging is om woorden te bedenken die een hoge woordwaarde opleveren. Het knapste woord levert het hoogste aantal punten op. De leerlingen denken na over woorden, klanken, klankgroepen en regels en schrijven het woord op. Maak bijvoorbeeld potjes van 5 woorden en kijk wie het hoogste puntentotaal heeft gehaald, dit is de winnaar!

Bekijk hoe het dobbelspel gebruikt wordt, bij werkvormen: spelend leren met het Dobbelspel.

Klankenbingo

Met Klankenbingo kan je met elkaar, op een speelse en intensieve manier, oefenen met de klank-teken koppeling en de eerste woordjes. Gebruik klankenbingo bijvoorbeeld bij het Voorlopertje Taal in Blokjes en bij de werkboeken van Taal in Blokjes deel 1 en 2 (en 3).

Bekijk hoe de klankenbingo gebruikt wordt, bij werkvormen: klank-teken koppeling – Klankenbingo.

Extra materialen

Daarnaast kan je ook een keuze maken uit de volgende materialen als je nog meer wilt oefenen:

Klank-teken kaartjes met fotos en kapstokwoorden en poster

Probeer elke dag een paar keer kort met de kaartjes te flitsen. Bijvoorbeeld met de Klank-teken kaartjes met fotos en kapstokwoorden. Gebruik klanknamen, geen alfabetnamen, net zoals je een woord in losse klanken hakt. Bijvoorbeeld ‘boot’= b-oo-t en niet ‘bee-oo-oo-tee’. Bij de kaartjes a = a (zoals in kat), aa = aa (zoals in kaas), b = b zoals in ‘boot’(niet bee), g = g zoals in ‘geit’
(niet gee).

Bekijk hoe de klank-teken kaartjes gebruikt worden, bij werkvormen: klank-teken koppeling – Klank-teken kaartjes.

 

Hang een poster op!

Er zijn twee verschillende posters met bijbehorende letterkaartjes
(zie Inspiratieboek blz. 30)

Klank-teken kaartjes met letters en poster

Probeer elke dag een paar keer kort met de kaartjes te flitsen. Bijvoorbeeld met de Klank-teken kaartjes met letters.Gebruik klanknamen, geen alfabetnamen. Spreek de losse klanken uit zoals je een woord in losse klanken hakt. Bijvoorbeeld: ‘boot’= b-oo-t en niet ‘bee-oo-oo-tee’. Bij de klank-teken kaartjes spreek je de letter a uit als a (zoals in kat), en de letters aa als aa (zoals in kaas), de b als b zoals in ‘boot’(niet bee) en de  g als g zoals in ‘geit’.
(niet gee).

 

 

De klank-teken kaartjes met letters hebben een gekleurde achtergrond met de kleur van de klank. Begin met de Klank-teken kaartjes met kapstokwoorden en foto’s als dit nodig is.

Gebruik de klank-teken kaartjes om te flitsen en voor het spel ‘Hebbes’.

Bekijk hoe de klank-teken kaartjes gebruikt worden, bij de pagina Werkvormen: klank-teken koppeling – Klank-teken kaartjes.

Letterlijn

De Letterlijn (zelfknipset) is tweezijdig en heeft kaarten op het formaat van 1/4 A4. Aan één kant staan de letters met foto’s en kapstokwoorden, deze passen bij de bijbehorende klank-teken kaartjes met foto’s en kapstokwoorden. Aan de andere kant staan de de letters op een gekleurde achtergrond, deze passen bij de andere set klank-teken kaartjes.

Je kan bijvoorbeeld  beginnen met oefenen met de letterkaartjes met foto’s en doorgaan met de letters op een gekleurde achtergrond. Draai daarbij de Letterlijn om.

Knip de grote kaarten van de Letterlijn uit, maak een slinger en hang ze op in de woonkamer, boven het bed of in de keuken! Je kan de letterlijn telkens uitbreiden met de nieuwe letters die je kind leert.

Springpleinen uitgebreid

Met de Springpleinen van Taal in Blokjes leert de leerling om woorden te verdelen in losse klanken en klankgroepen door op de kleuren van de klanken te springen. Het woord wordt hardop uitgesproken, de leerling hakt het woord hardop in klanken of klankgroepen (afhankelijk van de opdracht) en springt tegelijk met het kikkertje op de goede klankpleinen.

Met de Springpleinen leert de leerling ook om de de klinkers uit de klankgroep te halen: korte, lange, twee-teken en stomme klinkers.

Letterbox met magnetische letters

We hebben een letterbox met grote magneetletters en een letterbox met kleine magneetletters. De grote magneetletters hebben naast de ‘gewone a’ ook een schrijf-a

De magnetische letters zijn proportioneel, als de leerling de letters aan elkaar schuift ziet hij/zij een ‘normaal woordbeeld’.

De magneetletters kunnen ook zonder magneetbord worden gebruikt, bijvoorbeeld op leesplankjes of bij een werkboek.

Bekijk hoe de magnetische letters gebruikt worden, bij werkvormen: woorden bouwen met letters.

Klankkaart 1+2 en 3+4

Dit is een kaart op A4 formaat waar je klankblokjes precies op kan leggen. Oefen hiermee de klank-teken koppeling, het opdelen en samenvoegen van woorden in losse klanken. Dit is ook een eerste stap bij het leggen van blokwoorden. Je kan alle kaarten als een set bestellen. NB kaart 3+4 zit in Basisset 2 uitgebreid!

Bekijk hoe de klankkaarten gebruikt worden, bij werkvormen: klank-teken koppeling – Klankkaart 1+2 en 3+4.

Spiekpen

De spiekpen heeft de klankkaart 6 op de voorkant en de regels voor de lange en de korte klinkers op de de achterkant. Bestel de spiekpennen per stuk of per 10.

 

Stickers met klankkaarten en klankmat/muismat

Stickers met klankkaart 3+4

De Sticker met de klankkaart 3+4 is bedoeld als geheugensteuntje voor de leerling. Plak de sticker op de tafel van de leerling, op een map of etui (doosje, tas enz.). Het niveau van de stickers correspondeert met de werkboeken, kijk welke sticker je nodig hebt.

Stickers met klankkaart 6

Er is ook een Sticker voor klankkaart 6. Plak de sticker op de tafel van de leerling, op een map of etui (doosje, tas enz.). Het niveau van de stickers correspondeert met de werkboeken, kijk welke sticker je nodig hebt. Je kan de stickers ook mee naar huis geven.

 

Klankmat/muismat met klankkaart

De klankmat met basiskaart 6 is bedoeld als geheugensteuntje. Je kind kan deze gebruiken als muismat bij het oefenen met de Taal in Blokjes software. Daarnaast kan je de klankmat als stevige klankkaart voor op tafel gebruiken.

Scoreblok voor woorden schrijven en dictee

Het scoreblok wordt gebruikt om woorden op te schrijven na het bouwen van woorden met de klankblokken en bij taalspellen waarbij de woordwaarde wordt berekend zoals bij het dobbelspel, scrabble, kruiswoorden en het stratenspel

Verdieping

Meer weten over Taal in Blokjes? bekijk  FAQ hieronder en de didactische principes die bij Taal in Blokjes worden ingezet. Ga hiervoor naar Taakanalyse van Taal in Blokjes op het F&L-expertisecentrum. Zie daarnaast voor het gebruikt van de materialen en werkvormen in verschillende groepen  de tabel van de “doorlopende leerlijn”

Bestellen

Meer weten?

Ja dat kan, veel materialen, werkboeken en software zijn ook geschikt voor thuisonderwijs. Bekijk op welk niveau je het beste kan beginnen, vraag hiervoor advies. Hieronder volgt een overzicht van wat je kan inzetten.

Bekijk eerst het Inspiratieboek Taal in Blokjes. In het Inspiratieboek Taal in Blokjes worden alle materialen werkboeken en software beschreven met doelstelling, uitleg en voorbeelden. Tevens bevat het Inspiratieboek veel informatie over de methode en de basiswerkvormen lezen en spellen. Gebruik deze basiswerkvormen.

Er is een digitale en een papieren versie. Voor de digitale versie ga naar
https://www.taalinblokjes.nl/inspiratieboek-taal-in-blokjes/

De papieren versie kan kosteloos worden aangevraagd en opgestuurd. Mail hiervoor naar info@taalinblokjes.nl

Voor verdieping:  bekijk ook eens de didactische principes die bij Taal in Blokjes worden ingezet. Ga hiervoor naar Taakanalyse van Taal in Blokjes. Zie daarnaast ook de tabel van de “doorlopende leerlijn"

Met de Basiskoffer van Taal in Blokjes (inspiratieboek blz. 13) kan je onder andere woorden bouwen met de klankblokken en opschrijven. In deze basiskoffer zit ook een blokwoordenboek. De woorden van het blokwoordenboek worden steeds moeilijker en zijn ingedeeld op werkboek. Als je bijvoorbeeld werkboek 4 gebruikt, pak dan de woorden voor werkboek 4 uit het blokwoordenboek.
(Opmerking: Basisset 1,  (Inspiratieboek blz. 12),  kan ook maar is minder uitgebreid , o.a. géén klank-teken kaartjes.)

Tips bij de basiskoffer:

Tip 1: gebruik het blokwoordenboek voor het bouwen van woorden met de klankblokken, begin makkelijk en probeer steeds een stapje hoger te gaan. Laat de woorden hardop verklanken bij het maken van het blokwoord. Gebruik klanknamen, géén alfabetnamen.

Tip 2: gebruik ook de werkvorm lezen die bij het blokwoordenboek hoort (‘woordvelden’)

Tip 3: gebruik woordpakketten en categoriewoorden van de schoolmethode en laat deze woorden bouwen met de klankblokken.

Tip 4: geef een auditief dictee met de klankblokken. Zeg een woord, laat het woord bouwen met de klankblokken en opschrijven.

Tip 5: gebruik de klankkaart 3+4 op A4 formaat om de klankblokjes op te leggen, gebruik deze kaart voor het oefenen van de klank-teken koppeling (leg het goede blokje op de ‘a’), bij het hakken van woorden in losse klanken (ik zeg ‘boot’ pijltje ‘b-oo-t’, leg de blokjes van ‘boot’ maar op de kaart in de goede volgorde) en als tussenstap bij het maken van blokwoorden.

Je kan ook de Werkboeken van Taal in Blokjes gebruiken, bekijk de inhoud van de werkboeken en handleidin/oefenmappen (inspiratieboek blz. 14 en 15). Overleg met de leerkracht op wel niveau je het beste kan instappen. Elk werkboek heeft bladzijdes met een voorbeeld in kleur van de opdracht. Je kind ziet snel wat de bedoeling is en kan in principe zelfstandig met het werkboek aan de slag. Gebruik de bijbehorende handleiding/oefenmappen voor de extra oefeningen, de opdrachten zijn gekoppeld aan de bladzijdes van elk werkboek.

Om het lezen en de kennis van woordstructuren te bevorderen zijn de Leeskwartetten van Taal in Blokjes heel geschikt (inspiratieboek blz. 33, 34 en 35).

Door er een spel van te maken, wordt het lezen gestimuleerd zonder dat je kind de indruk heeft dat het om lezen gaat. Iedereen thuis kan meedoen! Je kan een kwartet opdelen in kleine (oneven) potjes en de niveaus van de kwartetten mixen zodat je elke keer een originele combinatie hebt. Er zijn 8 kwartetten die gekoppeld zijn aan de niveaus van de werkboeken.

Lees verder bij "Hoe werken de leeskwartetten eigenlijk? Wat zijn de niveaus en hoe weet ik welke kwartetten ik bij een werkboek kan gebruiken?"

Je kan ook Taal in Blokjes Reader software gebruiken, deze software heeft ook een ouderversie. De software draait op elk apparaat, ook op de mobiel. Handig voor in de vakantie!

Bij de Taal in Blokjes Reader software kan je verhaaltjes op verschillende leesniveaus kiezen uit de bibliotheek en het niveau langzaam opbouwen. Door de klankhulp en de opmaakmogelijkheden wordt het technisch lezen vereenvoudigd en aantrekkelijk gemaakt. Je kind kan al snel moeilijkere en teksten lezen. Deze zijn meestal ook interessanter!

Ook kan je zelf verhaaltjes met foto’s en afbeeldingen toevoegen aan de software. Zie voor de software ook het Inspiratieboek op bladzijde 20 t/m 24.

Er is ook een Ouderpakket met de Taal in Blokjes Reader software en een basiskoffer.

Daarnaast kan je ook een keuze maken uit de volgende materialen:

Klank-teken kaartjes,
Probeer elke dag een paar keer kort met de kaartjes te flitsen. Gebruik klanknamen, geen alfabetnamen, net zoals je een woord in losse klanken hakt. Bijvoorbeeld ‘boot’= b-oo-t en niet ‘bee-oo-oo-tee’. Bij de kaartjes a = a (zoals in kat), aa = aa (zoals in kaas), b = b zoals in ‘boot’(niet bee), g = g zoals in ‘geit’ (niet gee).

Letterlijn
Knip deze grote kaarten uit, maak een slinger en hang ze op in de woonkamer, boven het bed of in de keuken!

Letterbox met magnetische letters

Woordbouwkaartjes

Voor het leggen van woorden, scrabble, kruiswoorden en klankmemorie. Iedereen thuis kan meedoen! (artikelnummer 1240135, Inspiratieboek blz. 28 en 29.

Dobbelspel

Ook een spel voor het hele gezin. Inspiratieboek blz. 28 en 29.

Hang een poster op!

Er zijn twee verschillende posters met bijbehorende letterkaartjes (ie Inspiratieboek blz. 30)
- Poster met kapstokwoorden en plaatjes, artikelnummer 124058,.
- Poster met alle letters in kleur, Inspiratieboek blz. 30.

Klankkaart 3+4

Dit is een kaart op A4 formaat waar je klankblokjes precies op kan leggen. Oefen hiermee de klank-teken koppeling, het opdelen en samenvoegen van woorden in losse klanken. Dit is ook een eerste stap bij het leggen van blokwoorden. NB deze kaart zit in de uitgebreide basiskoffer! (artikelnummer 1240135, Inspiratieboek blz. 28 en 29).

Spiekpen

Als geheugensteuntje voor de klanken (Inspiratieboek blz. 28 en 29).

Sticker voor op tafel of op de map

Zie ook Inspiratieboek blz. 28 en 29.


Ja dat kan. Ouders kunnen thuis ook heel veel doen!

Overleg met de leerkracht wat je thuis het beste kan doen.

Bekijk het Inspiratieboek Taal in Blokjes. In het Inspiratieboek Taal in Blokjes worden alle materialen werkboeken en software beschreven met doelstelling, uitleg en voorbeelden. Tevens bevat het Inspiratieboek veel informatie over de methode en de basiswerkvormen lezen en spellen.

Er is een digitale en een papieren versie. Voor de digitale versie ga naar
https://www.taalinblokjes.nl/inspiratieboek-taal-in-blokjes/

De papieren versie kan kosteloos worden aangevraagd en opgestuurd. Mail hiervoor naar info@taalinblokjes.nl

Met de basiskoffer van Taal in Blokjes, kunnen ouders onder andere met hun kind woorden bouwen met de klankblokken en laten opschrijven. In deze basiskoffer zit ook een blokwoordenboek. De woorden van het blokwoordenboek worden steeds moeilijker en zijn ingedeeld op werkboek. Als je werkboek 4 gebruikt, pakt dan de woorden voor werkboek 4 van het blokwoordenboek.

Opmerking: Basisset 1, artikelnummer 12404, Inspiratieboek blz. 12  kan ook maar is minder uitgebreid , o.a. géén klank-teken kaartjes.

Tips bij de basiskoffer:
Tip 1: gebruik het blokwoordenboek voor het bouwen van woorden met de klankblokken, begin makkelijk en probeer steeds een stapje hoger te gaan. Laat de woorden hardop verklanken bij het maken van het blokwoord. Gebruik klanknamen, géén alfabetnamen.
Tip 2: gebruik ook de werkvorm lezen die bij het blokwoordenboek hoort (‘woordvelden’)
Tip 3: gebruik woordpakketten en categoriewoorden van de schoolmethode en laat deze woorden bouwen met de klankblokken.
Tip 4: geef een auditief dictee met de klankblokken. Zeg een woord, laat het woord bouwen met de klankblokken en opschrijven.
Tip 5: gebruik de klankkaart 3+4 op A4 formaat om de klankblokjes op te leggen, gebruik deze kaart voor het oefenen van de klank-teken koppeling (leg het goede blokje op de ‘a’), bij het hakken van woorden in losse klanken (ik zeg ‘boot’ pijltje ‘b-oo-t’, leg de blokjes van ‘boot’ maar op de kaart in de goede volgorde) en als tussenstap bij het maken van blokwoorden.

Je kan ook de werkboeken van Taal in Blokjes gebruiken. Inspiratieboek blz. 14 en 15. Overleg met de leerkracht op wel niveau je het beste kan instappen. Elke bladzijde van de werkboeken heeft een voorbeeld in kleur van de opdracht. Je kind ziet snel wat de bedoeling is en kan in principe zelfstandig met het werkboek aan de slag.

Om het lezen en de kennis van woordstructuren te bevorderen zijn de leeskwartetten van Taal in Blokjes heel geschikt. Inspiratieboek blz. 33, 34 en 35.

Door er een spel van te maken, wordt het lezen gestimuleerd zonder dat je kind de indruk heeft dat het om lezen gaat. Iedereen thuis kan meedoen! Je kan een kwartet opdelen in kleine (oneven) potjes en de niveaus van de kwartetten mixen zodat je elke keer een originele combinatie hebt. Er zijn 8 kwartetten die gekoppeld zijn aan de niveaus van de werkboeken.

Lees verder bij: Hoe werken de leeskwartetten eigenlijk? Wat zijn de niveaus en hoe weet ik welke kwartetten ik bij een werkboek kan gebruiken?

Je kan ook Taal in Blokjes Reader software gebruiken, deze heeft een ouderversie. De software draait op elk apparaat, ook op de mobiel. Handig voor in de vakantie!

Bij de Taal in Blokjes Reader software kan je verhaaltjes op verschillende leesniveaus kiezen uit de bibliotheek en het niveau langzaam opbouwen. Door de klankhulp en de opmaakmogelijkheden wordt het technisch lezen vereenvoudigd en aantrekkelijk gemaakt. Je kind kan al snel moeilijkere en teksten lezen. Deze zijn meestal ook interessanter! Ook kan je zelf verhaaltjes met foto’s en afbeeldingen toevoegen aan de software. Zie voor de software ook het Inspiratieboek op bladzijde 20 t/m 24.

Er is ook een ouderpakket met de Taal in Blokjes Reader software en een basiskoffer.

Daarnaast kan je ook een keuze maken uit de volgende materialen:

klank-teken kaartjes,
Probeer elke dag een paar keer kort met de kaartjes te flitsen. Gebruik klanknamen, geen alfabetnamen, net zoals je een woord in losse klanken hakt. Bijvoorbeeld ‘boot’= b-oo-t en niet ‘bee-oo-oo-tee’. Bij de kaartjes a = a (zoals in kat), aa = aa (zoals in kaas), b = b zoals in ‘boot’(niet bee), g = g zoals in ‘geit’ (niet gee).

Letterlijn
Knip deze grote kaarten uit, maak een slinger en hang ze op in de woonkamer, boven het bed…

Letterbox met magnetische letters

Woordbouwkaartjes

voor het leggen van woorden, scrabble, kruiswoorden en klankmemorie. Iedereen thuis kan meedoen. artikelnummer 1240135, Inspiratieboek blz. 28 en 29. [link naar product op website]

Dobbelspel

Inspiratieboek blz. 28 en 29.

Hang een poster op!

Er zijn twee verschillende posters met bijbehorende letterkaartjes. Zie Inspiratieboek blz. 30
- poster met kapstokwoorden en plaatjes, artikelnummer 124058,.
-poster met alle letters in kleur, Inspiratieboek blz. 30.

Klankkaart 3+4

Op A4 formaat waar je klankblokjes op kan leggen. Oefen hiermee de klank-teken koppeling, het opdelen en samenvoegen van woorden in losse klanken. Dit is ook een eerste stap bij het leggen van blokwoorden. NB deze kaart zit in de basiskoffer! artikelnummer 1240135, Inspiratieboek blz. 28 en 29. [link naar product op website]

Spiekpen

Als geheugensteuntje van de klanken, Inspiratieboek blz. 28 en 29.

Sticker voor op tafel of op de map

Inspiratieboek blz. 28 en 29.


Moet je kind leeskilometers maken voor school en/of zijn/haar leesniveau bijhouden in de vakantie? Of ben je bang dat de leesvaardigheid 'wegzakt'? Gebruik de Taal in Blokjes Reader software om beter te lezen in de vakantie en om het lezen en de kennis van de klanken bij te houden!

Laat je kind verhalen lezen met klankhulp en stel de optimale tekstweergave in. Kies een leesniveau dat je kind aankan (Cito of Avi-niveau) en probeer steeds een stapje verder te komen.
Tip: codeer de klinkers en de medeklinkers bij woorden van één lettergreep (klankstuk)
en codeer alleen de klinkers bij woorden van meer dan één lettergreep (de “rest” is medeklinker = blauw) en zet de lettergreepstreepjes aan.

Moeilijke teksten met lange woorden en kleine lettertjes worden opeens goed leesbaar. Lezen wordt weer leuk!

De Taal in Blokjes Reader software draait op elk apparaat maar wist je dat je ook heel goed op de mobiel kan lezen? Lezen op de mobiel heeft een aantal voordelen: zo is de mobiel altijd bij de hand en beschikbaar, als je even tijd hebt, kan je een stukje gaan lezen tussen de vakantieactiviteiten door. Het scherm is klein vergeleken met een tablet of laptop maar dit kan ook een voordeel zijn! Het kleine scherm werkt heel overzichtelijk voor zwakke lezers. De leerling wordt niet overweldigd door een brei van woorden en letters. Je kan het scherm instellen op 3-4 woorden per regel en een grote regelafstand instellen. De leerling kan moeilijke woorden uitvergroten en lekker doorscrollen. Een paar bladzijdes lezen is zo gebeurd!

En... Lezen met klankhulp is ook goed voor de spelling, zo leert je kind hoe woorden in elkaar zitten.

Op deze pagina